REISVERSLAG OEGANDA 2019

Verslag van een rondreis door Oeganda, deel 2: Sipi Falls

zondag 22 september 2019

Na een simpel lokaal ontbijt vertrekken we om half negen weer naar het dorp waar we uitleg krijgen over verschillende dagelijkse activiteiten. We zien onder andere hoe men uit boombast een soort doek (bark cloth) maken, hoe de kool voor de oven wordt gemaakt, hoe de stenen worden gemaakt uit de klei, welke gewassen er verbouwd worden, hoe men uit suikerriet het sap perst en er rum van maakt en hoe potten worden gebakken. Dit is heel interessant en leerzaam. Tegelijk zien we hoe de mensen hier leven: ze zijn echt arm. De kleren van de kinderen zijn vies en zitten vol gaten, veel huizen hebben geen electriciteit en zijn erg simpel. Gelukkig lijkt er wel te eten, heeft zo te zien iedereen een dak boven het hoofd en zijn de kinderen op het oog gelukkig. Toch doet het ons weer beseffen dat het leven in het mooie Oeganda niet makkelijk is.
namwendwawandeltocht_small.jpg namwendwahuisje_small.jpg namwendwawandeltocht2_small.jpg namwendwasuikerrietpers_small.jpg namwendwafermentatie_small.jpg
Een aantal van ons heeft via Sawadee lampen met zonnepanelen gekocht en die worden uitgedeeld op door de chauffeurs vooraf geselecteerde huizen zonder electriciteit. De bewoners lijken er enorm blij mee. Rond 12 uur vertrekken we weer naar het terrein bij de school waar onze tenten inmiddels zijn opgeruimd. Door lokale mensen (die ook hier wat mee verdienen) wordt een lunch klaar gemaakt. Om half twee vertrekken we richting Mbale waar we om kwart over vijf aankomen bij het enorme en vrij luxe Mbale Resort Hotel, een enorm verschil met de tenten een dag ervoor. Net als elke dag, moeten we het diner bij aankomst gelijk vooruitbestellen en staat het dan om half acht klaar. Het is er een enorme herrie door een feestje bij het zwembad, toch gaan sommige reisgenoten nog zwemmen. Ik zoek met Bas de bar liever op...
namwendwadestillatie_small.jpg namwendwapottenbakken_small.jpg namwendwawandeltocht3_small.jpg namwendwastenenbakkerij_small.jpg

maandag 23 september 2019

Redelijk vroeg, om half acht, vertrekken we voor een rit naar Sipi Falls. We rijden lang over een soort hoogvlakte tot het landschap vrij abrupt overgaat in bergen. We komen hier op een uitloper van de hellingen van Mount Elgon, een 4321 meter hoge uitgedoofde vulkaan. De Sipi Falls zijn drie watervallen op een hoogte van ongeveer 1775 meter waar de Sipi rivier zich in drie fasen naar beneden stort in een prachtige omgeving. Het bezoekerscentrum bevindt zich ter hoogte van de top van de onderste en grootste waterval en hier begint onze wandeling. We blijken maar met twee busjes te zijn aangekomen. De derde bus heeft pech: rook uit de motorkap. De passagiers worden opgehaald, terwijl wij alvast beginnen. We worden opgesplitst in een kortere wandeling en een langere en uiteraard kies ik voor de lange wandeling onder leiding van gids Timofé, samen met Bas, Anneke, Henny en Robert en met wat helpers die zich ongevraagd aanbieden in de hoop op een fooi.
sipifallswandelkaart_small.jpg sipifallsuitzicht_small.jpg sipifallsafdaling_small.jpg sipifallswatervaliii_small.jpg sipifallskameleon_small.jpg
Het is een prachtige wandeling. Eerst gaan we steil omlaag langs onder andere veel koffieplanten. De koffieplant arabica groeit het liefst op deze hoogte. De gids vertelt erg veel over alle planten en gewassen. Misschien iets te veel, want het houdt wat op, al is het natuurlijk wel heel interessant. We zien een mooie kameleon op een koffieplant en komen aan aan de voet van de onderste waterval, 99 meter hoog. Door tegenlicht en een wolk van fijne druppels is hij niet te fotograferen, maar hij is wel heel mooi. Vanaf de waterval gaan we stevig klimmen naar omhoog, het is flink zweten in de warmte. Halverwege maken we een stop bij een mooie grot. Eenmaal boven hebben we een schitterend uitzicht over de onderste waterval van de Sipi Falls en op de schitterende omgeving met de enorme vlakten erachter. Wat is het mooi hier!
sipifallswatervaliii2_small.jpg sipifallsneushoornvogel_small.jpg sipifallsuitzicht2_small.jpg sipifallswatervaliii3_small.jpg sipifallsuitzicht3_small.jpg
Vanaf de onderste waterval vervolgen we de wandeling naar de tweede waterval, kleiner maar ook mooi, en bestaande uit verschillende trappen. Het leuke hier is dat je onderaan in een grot achter de waterval kunt staan. Dat geeft toch weer een heel ander beeld. Iets hoger hebben we mooi zicht op het bovenste deel van deze waterval. Inmiddels lijkt het prachtige weer te veranderen en komen er dreigende wolken aan. Doorlopen dus. Bovenaan de tweede waterval is een poel waar je kan zwemmen, maar dat slaan we over. De wandeling gaat nu verder naar de derde waterval. Als we bij de derde waterval aankomen begint het gigantisch te gieten, echt ongelooflijk hard. We mogen gelukkig schuilen in een hut. Het duurt een uur waarin het onverantwoord is verder te gaan. Daarna komt de zon tevoorschijn en lucht wordt weer strakblauw. Zo gaat dat hier.
sipifallswatervalii_small.jpg sipifallswatervalii2_small.jpg sipifallswatervalii3_small.jpg sipifallswatervalii4_small.jpg sipifallswatervali_small.jpg
We lopen als het droog wordt naar het guesthouse Blue Star Homestay waar we de rest van de groep zien en we een late lunch krijgen met lokale gerechten. Om half vier krijgen we met een gids een tour door de koffievelden en krijgen dan een demonstratie koffiemaken waarbij we het hele proces van boon tot koffie meedoen. Om 5 uur vertrekken we (met slechts twee bussen) en dan krijgen we nog een mooie verrassing. We maken een stop op een meer dan geweldig uitzichtspunt waar we bijna 360 graden kunnen uitkijken over een spectaculair mooi landschap met de Sipi Falls, de bergrand waar ze liggen en de enorme vlakten waar ze aan grenzen. Na nog een ongelukje met een midden op de weg dwalende voetganger in Mbala zijn we pas om kwart over zeven terug in het hotel, maar het is dan een bijzonder mooie dag geweest! Pas om kwart over acht is het diner en kan Duncan zijn dagelijkse praatje op zijn vertrouwde wijze beginnen:""Today was today, but ...."
sipifallsregenbui_small.jpg sipifallsbananen_small.jpg sipifallswatervallen_small.jpg sipifallsuitzicht4_small.jpg

dinsdag 24 september 2019

Vandaag is vooral een reisdag. Chauffeur Khalif heeft een andere bus, dus we hebben weer drie busjes. We vertrekken om half negen richting het westen van Oeganda. Onderweg maken we een aantal stops. Zo stoppen we bij een kleurige markt waar we een half uurtje (als enige toeristen) kunnen rondlopen, bij een tankstation in Sohiro en stoppen we voor de lunch (pizza) in Lira. Om half zes komen we aan bij het Bwana Tembo Safari Camp, een leuke en gezellige safari-lodge gerund door heel vriendelijke mensen onder leiding van Italianen. (Overigens: alle Oegandezen waar me mee in contact komen zijn enorm vriendelijk, niet alleen hier). We slapen bij de lodge in luxe tenten met houten overkapping. Na aankomst krijgen we eerst een instructie, onder andere over wat we moeten doen als er olifanten over het terrein lopen. Het diner is om 8 uur in het hoofdgebouw en op zijn Italiaans: eerste ronde pasta, tweede ronde groente/vlees, derde ronde dessert.
onderwegmarkt2_small.jpg onderwegmarkt3_small.jpg onderwegmarkt4_small.jpg lirahagedis_small.jpg