REISVERSLAG OEGANDA 2019

Verslag van een rondreis door Oeganda, deel 1: Ngamba-eiland - Jinja

Let op: alle foto's in dit reisverslag zijn te vergroten door op de foto te klikken

woensdag 18 september 2019

Na mijn boeking, al in februari 2019, duurt het nog 7 maanden, maar op 18 september is het dan eindelijk zo ver en begint mijn avontuur naar Oeganda. Op Schiphol zie ik ook mijn reisgenoot Bas, die ik ken van Costa Rica en Canada en die voor mij een aanleiding was deze reis te boeken. Om half twaalf vertrekt de KLM vlucht die mij en het grootste deel van mijn reisgenoten naar Entebbe zal brengen. Misschien vreemd, maar we vliegen eerst over Oeganda heen om een stop te maken in Kigala in Rwanda. Daarna is het nog een klein uur vliegen naar Entebbe International Airport, 30 kilometer van de hoofdstad Kampala. We zijn redelijk snel door de immigratie, want de visa zijn online al geregeld. Daarna is het pinnen en wisselen: Ik pin het astronomische bedrag van 1 miljoen Oegandese shilling, maar dat is iets van 250 euro. Buiten staat onze reisbegeleider Duncan te wachten en met drie busjes worden we naar onze accommodatie gebracht, het Lake Victoria view guesthouse, waar we om half twaalf in de avond aankomen. Daar krijgen we een korte introductie door Duncan en vervolgens gaat een deel van de groep naar bed en blijft de rest van de groep (de mannen) over voor een Nile Special, het bier dat we nog veel zullen drinken deze reis.

donderdag 19 september 2019

Vandaag hebben we gelijk een vol programma. Na het ontbijt is er om 8 uur eerst een praatje door reisbegeleider Duncan en om kwart voor negen vertrekken we naar een steiger aan het Victoriameer. Iedereen heeft geboekt voor een excursie naar Ngamba-eiland, op 23 km varen van Entebbe in het Victoriameer. Op Ngamba-eiland is een opvangcentrum voor chimpansees die gered zijn van stropers, vaak als wees. Op ongeveer 40 hectare leven ongeveer 50 chimpansees in relatieve vrijheid. Het is ongeveer een uur varen in een open boot waarbij degenen aan de linkerkant van de boot redelijk wat buiswater over zich heen krijgen. Op het eiland aangekomen krijgen we koffie en zien we veel vogels, vooral ibissen, aalscholvers, ijsvogels en een soort kievit. We krijgen een introductie door een gids over het eiland en kunnen dan gaan kijken bij het voeren om elf uur. Het is grappig om dit soort apen die zo op ons mensen lijken (>98% overeenkomst in DNA!), bezig te zien.
ngambaeilandibis_small.jpg ngambaeilandkievit_small.jpg ngambaeilandchimpansees_small.jpg ngambaeilandchimpansees2_small.jpg ngambaeilandchimpansees3_small.jpg
Na een rondleiding varen we om 12 uur weer terug naar Entebbe. Na de lunch bij het guesthouse waar we overnacht hebben, vertrekken we om half drie richting Jinja, op ongeveer 3 uur rijden vanaf Entebbe. We zullen hier twee nachten blijven in Holland Park, een resort met een prachtig uitzicht op de rivier de Nijl. Onderweg zien we langs de weg eerst enorm veel papyrus en ook heel veel kraampjes waar op kleine schaal fruit of groente verkocht wordt. We zullen dat laatste heel veel zien deze reis. Bij het Holland Park resort is een mooi terras waar ik met Bas voor en na het eten heel toepasselijk wat "Nile special" drink en waar we ook eten. We slapen in leuke huisjes met uitzicht op de Nijl.
ngambaeilandchimpansees4_small.jpg ngambaeilandijsvogels_small.jpg jinjahollandpark_small.jpg

vrijdag 20 september 2019

Vandaag staat als eerste een boottocht naar de bron van de Nijl op het programma. We vertrekken om 9 uur richting Jinja. Jinja is met 93000 inwoners de tweede stad van Oeganda en vooral een industriestad. Hier staat ook de brouwerij van de Nile Special. Jinja ligt aan het Victoriameer. In Jinja stappen we aan boord stappen van een bootje om het Victoriameer op te varen. Langs de oevers van het Victoriameer blijken grote aantallen vogels te zitten. We zien heel veel ijsvogels (twee soorten, maar vooral de pied kingfisher) en verder ibissen, aalscholvers, visarenden en wat pelikanen, en daarnaast enkele varanen die snel wegschieten.
jinjabuitenwijk_small.jpg jinjavictoriameer_small.jpg jinjavictoriameer2_small.jpg victoriameerijsvogels_small.jpg victoriameerijsvogel_small.jpg
Jinja is de plaats waar de Nijl ontspringt in het Victoriameer en zijn lange reis door Afrika, helemaal naar Egypte en de Middellandse Zee begint, al wordt dat soms betwist. Drie maanden en 6400 kilometer doet het water er over om de Middellandse Zee te bereiken! Uiteraard bezoeken we de plaats waar de Nijl uit het Victoriameer stroomt. Om half twaalf keren we terug naar Jinja en maken daarna een stop van ongeveer een uur in het centrum van Jinja, wat niet heel bijzonder is. Daarna rijden we naar het 2 Friends restaurant voor de lunch. Je kunt hier lekker Indiaas eten. (Op de een of andere manier zullen we redelijk veel Indiaas eten zien in Oeganda.)
victoriameeribis_small.jpg victoriameerbronvandenijl_small.jpg victoriameerbronvandenijl2_small.jpg victoriameeraalscholver_small.jpg victoriameervisarend_small.jpg
Als we om drie uur terug zijn bij Holland Park, maak ik met een deel van de groep een wandeling door de omgeving onder leiding van een lokale gids. We krijgen uitleg over de manier van leven, het verbouwen van mais, koffie, bananen en zoete aardappel en nog meer. De huizen zijn simpel maar wel degelijk, de bevolking lijkt arm, maar niet ongelukkig. Het is leuk om zo een indruk te krijgen van het lokale leven. Terug bij Holland Park loop ik nog wat rond met Bas en Robert en we zien zelfs nog een groep apen op het terrein.
jinjawaterpomp_small.jpg jinjakoffie_small.jpg jinjamais_small.jpg jinjahollandpark2_small.jpg jinjazonsopkomst_small.jpg

zaterdag 21 september 2019

Om 9 uur vertrekken we om eerst een stop te maken bij een supermarkt in Jinja en vervolgens verder te rijden. Nu we verder van Kampala komen worden de wegen snel slechter. Wat niet verandert is de vele kleine winkeltjes en kraampjes langs de weg. Je vraagt je af hoe moeilijk het is als zoveel mensen moeten leven van de verkoop van vergelijkbare producten. Om ongeveer 12 uur arriveren we bij een school in Namwendwa, een klein dorp op het platteland waar eigenlijk geen toeristen komen, maar waar een samenwerkingsontwikkelingsproject steunt. We overnachten hier op het terrein van een school in tenten die al voor ons klaar staan. Het is vrij primitief zonder stromend water en heel simpele toiletten, maar dat geeft niet voor een nacht. De lunch wordt voor ons klaargemaakt door lokalen en bestaat onder andere uit bananen-matoke met pindasaus, ananas en groenten. Ondertussen worden de fietsen gebracht voor de middagexcursie: We gaan op de fiets een aantal activiteiten zien, die de bewoners van het dorp doen om wat geld te verdienen. Daarbij zijn we een topattractie: overal komen kinderen vandaan om naar ons te kijken te zwaaien.
namwendwacamping_small.jpg namwendwaopdefiets_small.jpg namwendwatoeristen_small.jpg namwendwarecycling_small.jpg namwendwaschoolbord_small.jpg
We zien in het dorp onder andere hoe oud ijzer en aluminium wordt gerecycled tot pannen, maar hoogtepunt is toch wel een bezoek aan een school. We krijgen een rondleiding en worden daarna toegezongen door het deel van de 340 leerlingen dat ook op zaterdag bij de school overnacht. Ze laten ook Afrikaanse dansen zien aan ons als dank voor een aantal giften van Sawadee aan hen namens ons, zoals schriften en schoolboeken. Als we weer weggaan wordt het snel donker. We komen nog net op tijd bij een bar aan in het centrum van het dorpje als een gigantische ongelooflijk harde tropische regenbui losbarst. Het duurt zeker twee biertjes (van een halve liter) voor het regenen minder wordt en we terug kunnen naar onze tenten. 's Avonds lijkt het weer alsof het nooit geregend heeft en kunnen we tot laat in de avond bij het kampvuur zitten.
namwendwaschoonmaakdag_small.jpg namwendwaschoollokaal_small.jpg namwendwazingen_small.jpg