REISVERSLAG OEGANDA 2019

Verslag van een rondreis door Oeganda, deel 5: Bwindi en Virunga

dinsdag 1 oktober 2019

Vandaag hebben we een redelijk lange rit voor de boeg naar het zuidwesten van Oeganda, naar Kisore bijna bij de grens met Congo en Rwanda, voor het hoogtepunt van de reis: de berggorilla's. We passeren een mooi uitzicht over Queen Elizabeth National Park, die de uitgestrektheid van het groene gebied laat zien. Verder gaat de reis langs theevelden en het laatste deel omhoog de bergen in. We maken slechts wat korte toiletstops en een lunchstop en een shop-stop bij het plaatsje Kabale. Vooral het laatste deel wordt het landschap heel mooi: dicht beboste bergen die soms uitzicht geven op enkele meren en de acht vier kilometer hoge vulkanen van het Virunga-massief.
queenelizabethnpuitzicht_small.jpg queenelizabethnpuitzicht2_small.jpg theevelden3_small.jpg dorpje_small.jpg lakemutandalandbouw_small.jpg
Om half zes zijn we bij onze plaats van overnachting voor de komende 3 nachten. Dat is het Mutanda Lake Resort. Dit ligt op een prachtige lokatie op een schiereiland in het mooie Lake Mutanda. Dit meer ligt aan de voet van het Virunga-gebergte op 1800 meter hoogte. Het schiereiland waar we overnachten geeft zicht op drie van de vulkanen van Virunga: Mount Muhavura (4127 m), Mount Sabinyo (3675 m) en Mount Gahinga (3474). We slapen in leuke hutjes in een mooi resort met heel vriendelijk personeel. Aan drie kanten van het resort hebben we uitzicht op het bijna gladde meer en het gebied er achter. Het is dus erg mooi rondwandelen, zwemmen of zitten op het terras met een biertje.
lakemutandahelling_small.jpg lakemutandauitzicht_small.jpg lakemutandaresort_small.jpg lakemutandaresort2_small.jpg lakemutandazonsondergang_small.jpg

woensdag 2 oktober 2019

Vandaag is het de grote dag waar de heler groep naar heeft uitgekeken. Want iedereen heeft de toch heel prijzige excursie naar de berggorilla's geboekt en soms was dat zelfs de reden de reis naar Oeganda te boeken. We hebben de vorige avond een uitgebreide briefing gehad van Duncan en we zijn goed voorbereid. Om half zes is het ontbijt en om zes uur vertrekken we naar Bwindi Impenetrable Forest National Park. Het park met dicht primair regenwoud ligt op een hoogte van 1160 tot 2600 meter en heeft een enorme rijkdom met alleen al meer dan 200 verschillende boomsoorten. Bwindi Impenetrable Forest National Park is echter vooral beroemd geworden vanwege zijn berggorilla's. Meer dan de helft van de wereldpopulatie van ongeveer 786 dieren leeft in Oeganda en het grootste deel hier. En wij gaan ze zien!
bwindiimpenetrableforestgorillatrekking_small.jpg bwindiimpenetrableforestgorillatrekking2_small.jpg bwindiimpenetrableforestgorillatrekking3_small.jpg bwindiimpenetrableforestgorillatrekking4_small.jpg bwindiimpenetrableforestgorillatrekking5_small.jpg
De weg is slecht maar om half acht zijn we ruim op tijd bij het bezoekerscentrum, waar we om 8 uur uitleg krijgen door een parkwachter. We zullen in 9 groepen van 8 worden ingedeeld die elk naar een bepaalde gorilla-familie gaan die al gewend is aan mensen. De duur van de trekking hangt af lokatie van die familie. Wij worden ingedeeld in een groep met een lichtere trekking en een groep met een zwaardere trekking en de indeling maakt Duncan. Ik kom terecht in de groep die verder moet lopen en klimmen met en onze familie is de Kahugye-groep. De groep bestaat uit 13 dieren, waarvan drie silverbacks, en wordt geleid door Gwigi. De groep had eerst 27 leden, maar een deel van de groep heeft zich afgesplitst. We moeten een stukje rijden met een busje en beginnen dan met klimmen. Ieder van ons neemt een drager, de mijne heet Iesaiah. Duncan heeft ons de dragers sterk aangeraden omdat de trekking zwaar kan zijn, maar vooral omdat de dragers uit de omliggende dorpen komen die zo iets bijverdienen en er belang bij hebben dat de berggorilla's goed beschermd worden. We vragen de dragers erna en het blijkt dat de belangstelling zo groot is dat ze maar 1 keer in 3 maanden de kans krijgen op deze manier wat te verdienen. Naast de dragers hebben we een parkwachter en twee bewapende militairen bij ons, want we kunnen bosolifanten of buffels tegenkomen.
bwindiimpenetrableforestgorillatrekking6_small.jpg bwindiimpenetrableforestgorillatrekking7_small.jpg bwindiimpenetrableforestgorillatrekking8_small.jpg bwindiimpenetrableforestgorillatrekking9_small.jpg bwindiimpenetrableforestgorillatrekking10_small.jpg
Na een stuk klimmen moeten we eerst een tijd wachten. De trackers die vooruit gegaan zijn, hebben moeite de familie terug te vinden. Na een tijdje gaan we verder en dan gaat het echt dwars door dicht regenwoud steil naar beneden en komen de handschoenen goed van pas. Om ongeveer 12 uur moeten we stokken, tassen en dragers achterlaten en dan staan we oog in oog met een silverback. Hij zit te rusten maar het is zo spectaculair. Hij straalt zo'n kracht uit. Jammer dat het wat begint te regenen, maar daar trekken we ons nu niets van aan. We zien in de struiken wat andere berggorilla's bewegen, maar we zien ze beter als we een stuk verder om de silverback heen trekken. Dit is zo mooi! We hebben ruim een uur waarin we ze kunnen zien eten en verder trekken. Er is ook een moeder met een klein jong. Duncan heeft ons nog gezegd niet alleen foto's te maken, maar ook te genieten want een uur is zo voorbij. Dus dat doe ik ook. Om kwart over negen beginnen we aan de klim naar boven en om ongeveer 3 uur zijn we terug op ons beginpunt. We krijgen dan nog een ceremonie met danseressen waarbij we een certificaat krijgen en daarna rijden we terug naar het Mutanda Lake Resort. Daar is andere groep al en die zijn net zo dolenthousiast als wij! Wat een ervaring!
bwindiimpenetrableforestgorillatrekking11_small.jpg bwindiimpenetrableforestgorillatrekking12_small.jpg lakemutandaresort3_small.jpg

donderdag 3 oktober 2019

Vandaag is een vrije dag maar op ons verzoek heeft Duncan een wandeling geregeld. Om half zeven vertrek ik met Bas, Robert, Henny, Stan, Elisabeth en Andy naar het Mgahinga Gorilla National Park, aan de voet van de Virunga-vulkanen. In de Virungas leeft de andere helft van de berggorilla populatie, vooral in Congo en Rwanda. De bescherming is hier minder goed dan in Oeganda. Ons doel is een wandeling naar de Sabinyo-kloof halverwege de steile hellingen van Mount Sabinyo. Na een praatje beginnen we om half tien aan de wandeling onder leiding van parkwachter Christina en twee gewapende rangers. Christina geeft ons uitleg over de dieren en de vegetatie. De wandeling gaat door verschillende vegetatiezones: Eerst door secundair regenwoud, dan door bamboebos en later door primair regenwoud, soms over planken, vaak over het mos. Het is echt schitterend landschap, vooral het bamboebos vind ik heel bijzonder.
mgahingagorillanpkaart_small.jpg mgahingagorillanpbamboebos_small.jpg mgahingagorillanptrekking_small.jpg mgahingagorillanpsabinyogorge_small.jpg mgahingagorillanpsabinyogorge2_small.jpg
Het is een stevige en inspannende maar prachtige wandeling door het mooie bos. Het is af en toe klauteren met steile trapjes, houten bruggetjes en gladde stenen. Het is goed opletten, maar de inspanning waard. De kloof wordt op het eind steeds smaller tot we niet meer verder kunnen bij een waterval. Daar lunchen we. Daarna moeten we dezelfde weg weer terug en om 3 uur komen we weer bij het beginpunt van de wandeling. Daarna rijden we terug naar het resort aan Lake Mutanda. Eigenlijk zouden we ook nog een boottocht maken over Lake Mutanda, maar er staat te veel wind en er dreigt regen. Het regenseizoen komt er al aan in dit gebied en dat is te merken.
mgahingagorillanpsabinyogorge3_small.jpg mgahingagorillanpsabinyogorge4_small.jpg mgahingagorillanptrekking2_small.jpg mgahingagorillanpbamboebos2_small.jpg mgahingagorillanpkameleon_small.jpg