REISVERSLAG OEGANDA 2019

Verslag van een rondreis door Oeganda, deel 6: Lake Mburo en Ssese Islands

vrijdag 4 oktober 2019

Om 8 uur nemen we afscheid van ons resort en dit mooie gebied en rijden weer via Kisore en Kabale de bergen uit. In Kisore maken we nog een stop als enkele dames uit de groep de mooie kleden willen kopen die langs de weg verkocht worden. Daarna rijden we naar hert noordwesten richting het Lake Mburo National Park, een van de kleinste nationale parken van Oeganda op 1200 tot 1800 meter hoogte en genoemd naar een de vijf meren in het park, Lake Mburo. Voor de lunch stoppen we in Mbarara bij het Igongo Cultural Centre en ongeveer half vier zijn we bij het park waar we op een camping aan het meer in tenten zullen overnachten. Bij de ingang van het park gaat het dak omhoog en op weg naar de camping begint de game drive al. We zien voor het eerst deze reis impala's en zebra's.
kisorozoutgroeve_small.jpg kisorokleden_small.jpg kisorodorp_small.jpg lakemburonpantilopen_small.jpg lakemburonpzebra_small.jpg
Na een half uurtje als de bagage is uitgeladen, vertrekken we voor een game drive in Lake Mburo. Het park is mooi open en groen. Er zit slechts 1 leeuw en de luipaarden worden maar zelden gezien, dus die kunnen we wel vergeten, maar er is genoeg ander wildlife te zien: giraffen, antilopen, buffels, nijlpaarden, zebra's, knobbelzwijnen en apen. Als het te donker wordt om verder te gaan, keren we terug naar de camping. Bij de camping is een simpel restaurant waar we een eenvoudig dinerbuffet hebben en daarna nog wat drinken.
lakemburonpcamping_small.jpg lakemburonpgiraffen_small.jpg lakemburonpwaterbuck_small.jpg lakemburonpvervet_small.jpg lakemburonpbuffels_small.jpg

zaterdag 5 oktober 2019

Met het vertrek uit Lake Mburo National Park nemen we ook een beetje afscheid van de mooie natuur van Oeganda en begint de thuisreis. Na nog een korte game drive op weg naar de uitgang van het park, reizen via niet al te beste wegen naar de steiger van Bukata. Daar eten we de lunch op die we onderweg bij een restaurantje bij een tankstation hebben gekocht terwijl we wachten op de ferry die ons van Bukata naar het eiland Buggala zal brengen. Buggala met als hoofdstad Kalangala is het grootste eiland van de 84 Ssese eilanden in het Victoriameer. Het is het minste onderdeel van deze reis: Er valt niet veel te zien en te beleven. We zullen hier twee nachten verblijven in twee verschillende hotels. Dat laatste komt omdat de eigenaar van ons eigenlijke resort een bruiloft had die hem meer opleverde en ons daarom op het laatste moment de eerste nacht ergens anders laat slapen. Dat is geen onverdeeld succes, want we lijken onverwacht te komen en alles wat fout kan gaan, gaat fout: de kamers kloppen niet en het eten loopt helemaal fout. Het resort overigens ligt wel op een hele mooie locatie op een soort uitloper in het Victoriameer.
lakemburonpnijlpaard_small.jpg bukakatawever_small.jpg bukakatawachten_small.jpg bukakatasteiger_small.jpg bukakatakalangala_small.jpg

zondag 6 oktober 2019

Na een nacht met veel regen, waardoor bij sommige reisgenoten het water binnenstroomt, vertrekken we om 8 uur naar de Brovad Sands Lodge. Daar krijgen we ontbijt en excuses van de eigenaar. De sleutels laten op zich wachten en in de kamer die Bas en ik krijgen ligt nog een stel te slapen. Niet getreurd. Met Robert, Elisabeth, Andy, Bas, Gerrie en Stan maak ik een lekkere wandeling over het eiland en door het dorp. Rond half twee zijn we terug voor een lunch en de middag brengen we vooral met lezen en niets doen door. 's Avonds bij het diner zijn er de afscheidspraatjes en er wordt een kampvuur aan het strand gemaakt.
kalangalavictoriaforestresort_small.jpg kalangalawandeling_small.jpg kalangalawandeling2_small.jpg kalangaladorp_small.jpg kalangalavogel_small.jpg

maandag 7 oktober en dinsdag 8 oktober 2019

Na een nacht met ontzettend veel regen en zwaar onweer, vertrekken we om half negen voor de reis naar Entebbe. De reis gaat via de ferry en dezelfde hobbelwegen als de weg naar de Ssese-eilanden toe. Terug op het asfalt maken we bij Kayabwe een stop bij de evenaar. Hier lunchen we, hebben we bijna voor het eerst gelegenheid om wat souvenirs te kopen, kunnen foto's van de evenaar maken en natuurlijk kunnen we zoals overal op de evenaar wat proefjes doen die moeten bewijzen dat we op de evenaar zitten. Even na Kayabwe krijgt Cleaver pech met zijn busje, maar ondanks het uur vertraging zijn we op tijd in Entebbe. Hier hebben we een kamer voor de mannen en een kamer voor de vrouwen bij het Lake Victoria Guesthouse om ons klaar te maken voor de terugvlucht. Na een lunch bij restaurant Faze 3 dichtbij het vliegveld, rijden we naar het vliegveld zelf voor de KLM-vlucht naar Nederland die om middernacht vertrekt. Daarmee zit dit geweldige avontuur door dit mooie land met zijn bijzondere natuur en vriendelijke mensen en met deze leuke reisgenoten erop...