REISVERSLAG TAIWAN 2015

Verslag van een rondreis door Taiwan, deel 6: Sun Moon Lake

28 oktober: Van Tainan naar Sun Moon Lake

We vertrekken al vroeg: om half acht. We hebben een redelijk lange dag voor de boeg. De reis gaat door de bergen. We rijden langs veel theeplantages, maar helaas stoppen we niet bij een van hen. Pas bij Alishan stoppen we. Alishan Forest Recreation Area is een bosgebied in de bergen waar je goed kunt wandelen op meer dan 2000 meter hoogte. We stoppen hier en gaan dan met busjes verder het gebied in. Het is helaas somber en mistig, en daardoor koud, waardoor we dit gebied niet op zijn mooist zien, maar de enorme cypressen in dit gebied zijn nog net zo goed indrukwekkend. De wandeling is helaas korter dan ik zou willen en we zijn zeker niet de enige, waardoor Alishan toch een beetje tegenvalt, al is het gebied zeker wel de moeite van een bezoek waard. Na de lunch rijden we verder naar het dorpje Itashao bij Sun Moon Lake waar we tegen zes uur aankomen. Voor de avond heeft Vincent weer een typisch Taiwanees diner geregeld waarbij allerlei gerechten op grote tafels met een draaischijf worden gezet en je jezelf kunt op scheppen in kleine kommen met rijst. Het blijft onwennig om de botten en graten maar op tafel of op de grond achter te laten, maar het is hier blijkbaar gewoon. Voor een dessert bezoeken we de ijswinkel vlakbij het hotel en we sluiten af met bier in de lobby.
alishan_small.jpg alishan2_small.jpg alishan3_small.jpg alishan4_small.jpg itashao_small.jpg

29 oktober: Sun Moon Lake

Na een ontbijt met mooi uitzicht op de 9e verdieping van ons hotel, stappen we om 8 uur op de boot voor een tocht over Sun Moon Lake. Sun Moon Lake is het grootste binnenmeer van Taiwan en wordt omringd door bergen. Het meer dank zijn naam aan het feit dat je met wat fantasie aan het ene eind de maansikkel kan zien en in het andere deel van het meer de zon. Er liggen twee plaatsen aan het meer: Itashao waar onze boot vertrekt en Sueshe aan de andere kant van het meer. Het is aan het begin nog mistig, maar dit wordt snel beter. Halverwege de boottocht stoppen we aan de andere kant van het meer bij Sueishe voor een koffie bij de Starbucks, namens Djoser aangeboden door Saskia. Voor we terug gaan met de boot, moet er een groepsfoto genomen worden: Vincent heeft een verzoek daarvoor gehad van het ministerie voor toerisme dat graag meer westerse toeristen naar Taiwan wil halen. Rond 10 uur zijn we terug in Itashao en klaar voor de volgende excursie: Met Berry, Saskia en Petra stap ik op de e-bike voor een tocht van ongeveer 25 kilometer rond Sun Moon Lake. De gewone fietsen in Taiwan zijn een beetje te klein voor ons, zeker in het bergachtige landschap, maar met een e-bike moet het wel lukken.
sunmoonlake_small.jpg sunmoonlake2_small.jpg sunmoonlake3_small.jpg sunmoonlake4_small.jpg sunmoonlakexuanzangtempel_small.jpg
Als eerste rijden we naar de Xuanzang tempel. De Xuanzang tempel (Syuentzang Temple), gebouwd in 1965, staat op een hoogte boven Sun Moon Lake. De tempel bevat enkele belangrijke boeddhistische relieken, waaronder enkele overblijfselen van de monnik Xuan Zang en is daarom een "national treasure". Eerst lagen de resten van Xuan Zang in een andere tempel aan het meer, die we ook nog zullen bezoeken, maar die tempel werd te klein gevonden voor zo'n belangrijk iets en deze tempel werd gebouwd. Op de begane grond wordt hij vereerd. Op sokken mogen we naar boven waar een verdieping is met een gouden Sakyamuni Boeddha. De toegang van de tempel wordt gevormd door een mooi poort. Vanaf de tempel hebben we mooi uitzicht over Sun Moon Lake.
sunmoonlakexuanzangtempel2_small.jpg sunmoonlakexuanzangtempel3_small.jpg sunmoonlakexuanzangtempel4_small.jpg sunmoonlakexuanzangtempel5_small.jpg sunmoonlake5_small.jpg
Even voorbij de Xuanzang tempel ligt de Ci En pagode. Deze pagode van 9 verdiepingen bouwde Chiang Kai-shek ter herinnering aan zijn moeder. The pagode is 46 meter en hoog en samen met de heuvel komt hij op exact 1000 meter hoogte. Van bovenaf hebben we weer heel mooi uitzicht over de omgeving. We bezoeken ook nog Xuanguang tempel en daarna fietsen we door naar Shuishe. Het is heel lekker om te fietsen: het is prachtig weer, de omgeving is heel mooi en de motor van de e-bike spring bij wanneer er flink geklommen moet worden. Voor het grootste deel rijden we over aparte fietspaden. Een stuk gaat zelfs met trappen vanwege de helling. In Shuishe stoppen we voor lunch. Met Petra en Berry ga ik naar de MOS Burger. Na de lunch fietsen we verder en stoppen bij de bijzondere Wenwu tempel, een heel mooie en grote tempel die ook weer uitkijkt over Sun Moon Lake.
sunmoonlakecienpagode_small.jpg sunmoonlakecienpagode2_small.jpg sunmoonlake6_small.jpg sunmoonlakewenwutempel_small.jpg sunmoonlakewenwutempel2_small.jpg
sunmoonlakewenwutempel3_small.jpg sunmoonlakewenwutempel4_small.jpg sunmoonlakewenwutempel5_small.jpg sunmoonlakewenwutempel6_small.jpg sunmoonlakewenwutempel7_small.jpg
In een WenWu tempel worden in dezelfde tempel zowel burgerlijke (Wen) als militaire goden (Wu) vereerd. Deze Wenwu tempel bestaat uit drie delen. De voorste hal is gewijd aan de god van de literatuur, de centrale hal is gewijd aan Guan Gong, de god van oorlog, en Yue Fei, een oorlogsgod en het achterste deel herdenkt Confucius. De tempel wordt bewaakt door twee grote rode leeuwen. Voor de tempel loopt een trap naar het meer. De trap heeft 366 treden, een trede voor elke dag van het (schrikkel)jaar. Aan de trap worden vlaggetjes gehangen die in de tempel worden gekocht, met gebeden worden beschreven, vervolgens in de wierook worden gehouden en dan aan de trap worden gehangen.
sunmoonlakewenwutempel8_small.jpg sunmoonlakewenwutempel9_small.jpg sunmoonlakewenwutempel10_small.jpg sunmoonlakewenwutempel11_small.jpg sunmoonlakewenwutempel12_small.jpg
Na ons bezoek aan de WenWu tempel fietsen we verder en komen rond drie uur aan bij de verhuurder. Daar moeten we eerst nog thee drinken en op de foto met de verhuurder. Daarna ga ik met Petra naar het ijswinkeltje voor een Sundae Strawberry Paradise: een soort pannenkoek met ijs en vruchten. Rond vijf uur gaan we naar een aboriginal show. Rond het Sun Moon Lake woonde en woont nog steeds een Thao stam, die wat bijverdient met optredens. Ze laten een aantal dansen zien en Brigitte is de enige van onze groep die durft mee te doen. Na afloop gaan we met acht man/vrouw naar een restaurantje voor weer een gedeelde maaltijd aan de bekende draaischijf. De eerste indruk is wat apart: we moeten door de keuken lopen om binnen te komen, maar het eten smaakt goed. We sluiten weer af met bier van de supermarkt dat we opdrinken in de lobby van het hotel.
sunmoonlakejaarvandetrappen_small.jpg sunmoonlakejaarvandetrappen2_small.jpg sunmoonlake7_small.jpg fietstocht_small.jpg itashao2_small.jpg

30 oktober: Sun Moon Lake

Voor deze laatste ochtend in Taiwan hebben we besloten naar de Sun Moon Lake Ropeway te gaan, een kabelbaan over de top van de berg Bujishan en dan weer naar beneden naar het Formosan Aboriginal Village. Het blijkt Halloween en overal zien we verklede kinderen die ook met de kabelbaan omhoog willen. Vanuit de kabelbaan hebben we mooi uitzicht op Sun Moon Lake en zijn omgeving. Het uitzicht blijkt ook de beste reden te zijn om deze kabelbaan te nemen. Wat aan de andere kant ligt, blijkt eigenlijk voornamelijk een pretpark, en ook vanwege de tijd besluiten we niet naar binnen te gaan. Nadat we wat gedronken hebben nemen we daarom weer de kabelbaan terug om nog een keer van het uitzicht te genieten.
sunmoonlake8_small.jpg sunmoonlake9_small.jpg sunmoonlakeropeway_small.jpg sunmoonlakeropeway2_small.jpg sunmoonlakeropeway3_small.jpg
Dichtbij de kabelbaan blijkt een vlindertuin te liggen die we ook bezoeken. Het bestaat uit een tuin met planten die vlinders aantrekken en een kas. In de kas valt vooral een groot soort vlinder op, die ik al eerder heb gezien, maar bijna niet op de foto is te zetten. Terug in het dorp besluiten we een lunch bij de 7/11 te halen en die bij het meer op te eten. Na de lunch is er nog wat tijd om op te frissen, maar om 2 uur moeten we echt weg. Vincent wil voorkomen dat we door verkeersproblemen te laat op het vliegveld aankomen. Het is nog een aantal uur rijden, maar even voor zes uur zijn we op het vliegveld. Om 8 uur vertrekt onze vlucht naar Hongkong. In Hongkong zouden we slechts vijf kwartier overstaptijd hebben, maar onze vlucht naar Amsterdam vertrekt een uur later om kwart over een: door gebrek aan tegenwind zouden we te vroeg in Amsterdam aankomen om te mogen landen! Rond 6 uur Nederlandse tijd zit de reis erop en landen we op Schiphol.
vlindertuinitashao_small.jpg vlindertuinitashao2_small.jpg vlindertuinitashao3_small.jpg itashao3_small.jpg