VERSLAG WANDELREIS SCHOTLAND 2017

Verslag van een wandelreis in de Schotse hooglanden, deel 3

15 juni: Fort William - Loch Ness - Inverness

We verlaten verlaten Corran Bunkhouse vandaag na 5 dagen en gaan op weg naar Inverness. Dat doen we echter wel met een aantal stops en een wandeling tussendoor. De eerste korte stop is bij de supermarkt in Fort William, maar de eerste fotostop is bij het Commando Memorial bij Spean Bridge. Dit is een mooi standbeeld uit 1952 met drie commando's dat herinnert aan militairen die in de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen. In dit gebied werden infanteristen getraind voor D-day. Rond "koffietijd" stoppen we in Fort Augustus. Dit mooie plaatsje ligt aan het uiteinde van Loch Ness, daar waar het Caledonisch kanaal uitkomt in Loch Ness. Vanwege het hoogteverschil tussen het kanaal en het meer gebeurt dat met maar liefst vijf sluizen achter elkaar.
speanbridge_small.jpg speanbridge2_small.jpg commandomemorial_small.jpg commandomemorial2_small.jpg fortaugustus_small.jpg
Vanaf Fort Augustus gaan we een deel van de Great Glen Way lopen. De Great Glen Way is een lange afstandspad dat de Great Glen volgt. De Great Glen is niet alleen een 100 kilometer lange glen (door gletsjer uitgesleten vallei) van Fort William naar Inverness, maar loopt ook langs de Great Glen fault, een geologische breuklijn die Schotland in tweeën deelt. Wij lopen van Fort Augustus naar Invermoriston en deze wandeling loopt grotendeels op een helling boven Loch Ness. Loch Ness, het meer in de rivier de Ness, staat natuurlijk vooral bekend om zijn monster, maar die laat zich vandaag niet zien.
fortaugustus2_small.jpg fortaugustus3_small.jpg fortaugustus4_small.jpg fortaugustus5_small.jpg greatglenway_small.jpg
Het is weer een mooie wandeling. Het weer is vandaag weer typisch Schots: mooie luchten en regenbuien volgen elkaar snel op. Je raakt er aan gewend. Bij aankomst bij de bus bij de Invermoriston Falls rond half drie regent het zelfs even heel hard. Van Invermoriston rijden we door naar Inverness met twee stops onderweg. De eerste stop is bij Urquhart Castle bij Drumnadrochit. Dit is een ruïne van een 12e eeuwse vesting aan de oever van Loch Ness. Je kunt de ruïnes ook bezoeken maar de entreeprijs is hoog (ongeveer 20 pond) en de belangstelling in de groep is gering. Nadat we even rondgekeken hebben, rijden we door naar het plaatsje Drumnadrochit om daar wat te drinken, buiten op een terrasje in de zon, want het weer is weer helemaal omgedraaid. Daarna rijden we door naar Strathford House in Inverness waar we twee nachten zullen slapen.
greatglenway2_small.jpg greatglenway3_small.jpg greatglenway4_small.jpg invermoristonfalls_small.jpg urquhartkasteel_small.jpg
Met Diana, Iris en Jack ga ik later op pad om Inverness te bekijken. Inverness is een stadje van ongeveer 50000 inwoners waar de river de Ness door stroomt en uitkomt in zee. Het is vooral een uitvalsbasis voor excursies naar de Schotse Hooglanden. Het stadje is aardig maar niet bijzonder, zien we als we rondlopen. Er is een 19e eeuws kasteel en veel souvenirwinkels, pubs en restaurants. Bij restaurant Lagoom eten we met zijn vieren. Daarna maken we nog een rondje langs de beide oevers van de Ness en drinken wat bij de Starbucks vlakbij ons hotel.
inverness_small.jpg inverness2_small.jpg inverness3_small.jpg

16 juni: Inverness en Caledonisch kanaal

De laatste wandeling in deze wandelreis maken we in Inverness. We wandelen met de groep door het centrum naar het uiteinde van het 107 kilometer Caledonisch kanaal, vervolgens door het Merkinch Local Nature Reserve en kijken bij de sluizen die de verbinding vormen tussen het Caledonisch kanaal en de Moray Firth. Moray Firth is een grote inham van de Noordzee waar vaak dolfijnen worden gezien, maar vandaag even niet. Vervolgens volgen we het Caledonisch kanaal vanaf de sluizen verschillende kilometers, wat een mooie wandeling is, zeker nu we eens de hele dag mooi weer hebben.
caledonianchannel_small.jpg caledonianchannel2_small.jpg inverness4_small.jpg inverness5_small.jpg inverness6_small.jpg
caledonianchannel4_small.jpg caledonianchannel5_small.jpg caledonianchannel6_small.jpg caledonianchannel7_small.jpg caledonianchannel8_small.jpg
Via enkele parken komen we bij de rivier de Ness uit ten zuiden van Inverness en lopen dan naar het centrum via een aantal groene eilandjes die in de rivier de Ness liggen. We eindigen bij een pub in de buurt van Inverness Castle, The Castle Tavern, waar we wat drinken en een salade nemen als late lunch. De rest van de middag doen we vrij rustig aan. Met Diana, Iris en Jack loop ik nog wat door de stad en gaan we onder andere aan de scones. In de avond hebben we ons afscheidsdiner bij Rocpool.
inverness7_small.jpg inverness8_small.jpg inverness9_small.jpg inverness10_small.jpg inverness11_small.jpg

17 juni: Edinburgh in vogelvlucht

Al om 7 uur 's ochtend vertrekken we uit Inverness. Diana neemt hier afscheid want zij gaat met de trein verder. Met de rest van de groep rijden we naar Edinburgh, met slechts een korte toiletstop onderweg. We hebben namelijk onze vlucht om 4 uur en we willen ook nog wat zien van Edinburgh, waar we nu om ongeveer 11 uur aankomen. Al direct als we door de stad rijden, zie ik dat 2 uur geen recht doet aan zo'n mooie stad en ik besluit hier snel terug te komen. Voor een verslag van deze geweldige stad verwijs ik daarom naar mijn reisverslag van de stedenreis naar Edinburgh die ik een maand later maakte. In de twee uur die we nu hebben, kijken we even bij Edinburgh Castle, bezichtigen de kathedraal en wandelen een deel van de Royal Mile en Princes Street. Om 1 uur zijn we weer bij de bus die ons naar het vliegveld van Edinburgh brengt. KLM brengt ons daarna terug naar Amsterdam waar deze korte reis eindigt, maar na een maand weer verder gaat als ik weer in Edinburgh ben. Dat is te lezen op de volgende pagina's.
edinburgh_small.jpg edinburgh2_small.jpg edinburgh3_small.jpg edinburgh4_small.jpg edinburgh5_small.jpg
edinburgh7_small.jpg edinburgh8_small.jpg edinburgh9_small.jpg edinburgh10_small.jpg edinburgh11_small.jpg
edinburgh13_small.jpg edinburgh14_small.jpg edinburgh15_small.jpg edinburgh16_small.jpg edinburgh17_small.jpg