VERSLAG WANDELREIS SCHOTLAND 2017

Verslag van een wandelreis in de Schotse hooglanden, deel 1

Let op: alle foto's in dit reisverslag zijn te vergroten door op de foto te klikken

10 juni: Amsterdam - Glasgow - Stirling - Corran

De vlucht met KLM naar Glasgow vertrekt al om half negen vanaf Schiphol. Daarom heb ik overnacht in het citizen-M hotel op Schiphol. Op de luchthaven van Glasgow ontmoet ik Djoser-reisbegeleider Alette en mijn 13 reisgenoten. Met de bus rijden we vervolgens naar het centrum van Glasgow. Hier hebben we ongeveer twee uur om even rond te kijken. Ik bezoek het George Square met een standbeeld van Schotlands beroemdste schrijver Walter Scott op een 25 meter hoge zuil. Het meest opvallende gebouw op het plein is het stadhuis van Glasgow, de City Chambers. Het monumentale gebouw uit het einde van de 19e eeuw domineert het plein met zijn indrukwekkende gevels met twee torens. Van George Square loop ik door de stad richting de kathedraal. Bij de kathedraal ligt een begraafplaats van Glasgow, een dodenstad met indrukwekkende oude grafstenen en graftombes, waar vandaan je een goed zicht hebt op de achterzijde van de enorme kathedraal.
glasgowstadhuis_small.jpg glasgowstadhuis2_small.jpg glasgowhotel_small.jpg glasgowcathedral_small.jpg glasgownecropolis_small.jpg
De kathedraal ligt nu een beetje buiten het centrum maar lag vroeger midden in de middeleeuwse stad, waarvan niet veel over is. Het is bijzonder dat deze middeleeuwse kerk nog intact is. Veel van de middeleeuwse kerken in Schotland overleefden de Reformatie niet. Met de bouw van de kathedraal werd in de 12e eeuw begonnen op de plaats waar het graf lag van de beschermheilige van de stad, St. Kentigern of St. Mungo, de stichter van de stad Glasgow, die hier de eerste kerk bouwde. De kathedraal is gebouwd in Schotse gotische stijl. Apart aan de kathedraal is dat hij twee niveaus heeft. Dit kan omdat hij op een heuvel ligt. In de benedenkerk ligt de tombe van Mungo, de bovenkerk is de eigenlijke kerk.
glasgowcathedral2_small.jpg glasgowcathedral3_small.jpg glasgowcathedral4_small.jpg glasgowcathedral5_small.jpg glasgowcathedral6_small.jpg
Van de kathedraal loop ik door de wijk met universiteitsgebouwen en weer langs George Square naar het winkelhart van de stad bij Buchanan Street. Het is de redelijk druk in de stad op deze zaterdagmorgen en opvallend is dat er veel jonge mannen in kilt rondlopen met een voetbalshirt erboven. Het nationale team van Schotland blijkt vanavond te moeten voetballen. Na twee uur moeten we al weer terug naar de bus, maar eigenlijk heb ik niet het idee dat ik verder veel gemist heb aan Glasgow. Van Glasgow rijden we vervolgens naar Stirling.
glasgowbuchananstreet_small.jpg glasgowbuchananstreet2_small.jpg glasgowstenochsquare_small.jpg
Stirling Castle in de plaats Stirling ligt op een vulkanische rots hoog boven het omliggende landschap. Al in de 12e eeuw stond een kasteel op deze rots, maar het huidige gebouw in renaissance stijl werd gebouwd in de 14e en 15e eeuw en delen zelfs in de 16e eeuw. Het kasteel was de residentie van de Schotse koningen en koningen waaronder Maria Stuart (Mary Queen of Scotts). We krijgen ongeveer twee uur om het kasteel te bezoeken. Via de binnenplaats komen we onder andere bij de Great Hall uit 1503, het koninklijke paleis dat James V bouwde en dat opnieuw is ingericht, de koninklijke kapel, de keukens, een aantal musea en de Queen Anne's Garden.
stirlingcastle_small.jpg stirlingcastle2_small.jpg stirlingcastle3_small.jpg stirlingcastle4_small.jpg stirlingcastle5_small.jpg
Op een aantal plaatsen in het kasteel kun je heel mooi uitzicht over de omgeving van Stirling hebben, maar het is helaas zwaar bewolkt en het regent soms, dus dat helpt niet.Na een lunch in het Unicorn Cafe in Stirling Castle rijden we naar ons hostel in Corran. Onderweg maken we een aantal stops op een foto's te maken, want het landschap onderweg is heel erg mooi. We rijden door de Glen Coe vallei met aan beide zijden van de weg de bergen van de Schotse Hooglanden en soms een meer (loch). De Glen Coe vallei is genoemd naar de rivier de Coe die er door heem stroomt. De vallei is door gletsjers uitgesleten in vulkanische rotsen en heeft daarom de U-vorm. We stoppen onder andere als we uitzicht hebben op de Three Sisters of Glen Coe, drie heuvels met de namen Beinn Fhada, Gearr Aonach en Aonach Dubh.
stirlingcastle6_small.jpg stirling_small.jpg stirling2_small.jpg lochtulla_small.jpg glencoe_small.jpg
Aan het einde van de middag komen we aan bij Corran Bunkhouse waar we vijf nachten zullen blijven. Het is een leuk hostel met twee huiskamers, dat prachtig ligt aan de oever van Loch Linnhe op de plaats waar de ferry deze 15 kilometer lange zeearm oversteekt. Corran ligt onegeveer 7 kilometer van Fort William dat zo ongeveer de wandelhoofdstad van de Schotse Hooglanden is. Na aankomst bekijken we de omgeving even en gaan al om half zeven eten want het is een lange dag geweest. Vanavond eten we met de hele groep bij Four Seasons. Dit is een gezellige en drukke pub waar je ook redelijk goed kunt eten, zoals heel gebruikelijk in pubs in Schotland en in Engeland. Het is gelijk al gezellig en ik blijk weer een leuke groep getroffen te hebben.
glencoe2_small.jpg glencoe3_small.jpg glencoe4_small.jpg corran_small.jpg corranardgourferry_small.jpg

11 juni: Glen Nevis

Vandaag is het tijd voor de eerste wandeling. Na een ontbijt om 9 uur in het Corran restaurant gaan we eerst langs de supermarkt in Fort William om lunch voor onderweg te kopen. Daarna rijden we door naar het Glen Nevis Visitor Centre aan de voet van de Ben Nevis, om informatie te krijgen over de status van de wandelpaden. Voor de geplande wandeling zullen we een deel over de weg moeten lopen of tot over onze enkels in de modder. Het wordt toch de weg. Vanaf het bezoekerscentrum lopen we langs de rivier Nevis door de prachtige Glen Nevis vallei. Ook de Glen Nevis vallei werd door een gletsjer uitgesleten in het landschap. We volgen de Glen Nevis richting de Lower Falls bij Polldubh. Het gaat helaas regenen, maar we zijn op reis in Schotland dus iedereen heeft regenkleding bij zich en niemand klaagt. Het mooie landschap maakt natuurlijk ook veel goed.
glennevis_small.jpg glennevis2_small.jpg glennevis3_small.jpg polldubhlowerfalls_small.jpg glennevis4_small.jpg
Bij de Polldubh watervallen maakt de rivier de Nevis een val van ongeveer 10 meter. Er is ook een grotere waterval, maar dit pad is glibberig en aangezien het harder begint te regenen is dat geen optie. We lopen nog een stuk verder en lunchen langs de Nevis maar dat laatste valt nog niet mee. Zodra je langer stopt, komen er allemaal kleine muggen, midges, die heel vervelend doen. Na de lunch lopen we via een ander pad terug naar het beginpunt, waar een bus ons rond half vier ophaalt. Na een stop bij de supermarkt in Fort William om drank in te slaan, rijden we terug naar het Corran Bunkhouse. 's Avonds steek ik met een deel van de groep met de ferry Loch Linnhe over en eet bij The Inn at Ardgour.

12 juni: Fort William en Cow Hill

Voor vandaag stond een wandeling in Glen Coe op het programma, maar op basis van de weersverwachting heeft Alette een ander programma voorgesteld. (Achteraf zal ook blijken dat het in Glen Coe de hele dag heeft geregend, waar wij redelijk weer hebben gehad.). We rijden eerst naar Fort William waar we het mooie centrum van de stad bekijken en het West Highland Museum, een leuk museum dat het leven en de geschiedenis van de bewoners (mensen en dieren) van de regio vertelt. Fort William is een klein stadje met zo'n 10000 inwoners, dat zich ontwikkelde rond enkele forten waar weinig meer van is te zien, maar waar het stadje zijn naam aan dankt..
fortwilliam_small.jpg fortwilliam2_small.jpg fortwilliam3_small.jpg fortwilliam4_small.jpg cowhill_small.jpg
Vanaf het centrum wandelen we over het Cow Hill Circuit om naar de top van de Cow Hill te lopen. De Cow Hill is de berg direct achter Fort william die het stadje zijn uitzicht ontneemt op de top van Ben Nevis, Schotlands bekendste en hoogste berg. De Cow Hill is maar 298 meter hoog, dus de wandeling is redelijk makkelijk al zitten er ook een paar steile stukjes in. Het is een mooie wandeling met uitzicht op Fort William en Loch Linnhe en we passeren ook heel mooie landschappen, die mooier worden naar mate we hoger komen. Bij de top, bij een grote tv-mast hebben we heel mooi uitzicht op Loch Linnhe en valt op hoe groot het wel is. Hier bij de top eten we de meegebrachte lunch op.
cowhill2_small.jpg cowhill3_small.jpg cowhill4_small.jpg cowhill5_small.jpg cowhill6_small.jpg
na de lunch dalen we de top van de Cow Hill weer af nu langs de andere kant als van waar wij gekomen zijn. We drinken nog wat in het centrum van Fort William en daarna haalt de bus ons op bij het station van Fort William en rond vier uur zijn we weer bij het Corran Bunkhouse waar het de hele dag geregend blijkt te hebben, terwijl wij nauwelijks regen hadden. Zo'n kleine afstand en toch al zoveel verschil! 's Avonds eten we weer bij de Four Seasons en daarna blijven we nog wat drinken in de huiskamer van Corran Bunkhouse.
cowhill7_small.jpg cowhill8_small.jpg cowhill9_small.jpg cowhill10_small.jpg cowhill11_small.jpg