VERSLAG WANDELREIS SCHOTLAND 2017

Verslag van een wandelreis in de Schotse hooglanden, deel 2

13 juni: Corrour Station en Loch Ossian

De wandeling van vandaag begint bij het hoogst en meest afgelegen station van Groot-Brittannië: Corrour Station. Om daar te komen rijden we met de bus naar het station in Fort William en nemen daar de trein over de West Highland Railway. De treinrit duurt ongeveer drie kwartier waarbij we onderweg onder meer langs een kloof rijden, om uiteindelijk aan te komen op Corrour Station. Je kunt hier alleen met de trein komen. Met 408 meter is dit het hoogste station van het Verenigd Koninkrijk en wordt in beide richtingen drie keer per dag bezocht. Vanaf het stationshuis kun je naar Loch Ossian wandelen, waar ook een hostel ligt. Het 5 kilometer lange meer is vernoemd naar de rivier de Ossian, die uit het meer stroomt.
westhighlandrailway_small.jpg corrourstation_small.jpg corrourstation2_small.jpg corrourstation3_small.jpg lochossian_small.jpg
Na een koffiestop bij het stationshuia, wandelen wij naar het meer en vervolgens er om heen over het Loch Ossian circuit. Het is een mooie wandeling en het sombere weer maakt het mooie landschap een beetje mystiek. De route gaat door de bossen, door open vlakten en voor een groot deel langs het meer, Loch Ossian. Halverwege begint het helaas te regenen, eerst langzaam, maar dan met enkele stevige buien, waarbij het tussen de buien door weer aardig weer is. Tja, dat is Schotland, maar het landschap blijft mooi en de sfeer in de groep blijft goed. Kortom, het blijft een heel mooie wandeling, al zijn we hier bijna alleen. Op het eind zien we zelfs nog een hert lopen.
lochossian2_small.jpg lochossian3_small.jpg lochossian4_small.jpg lochossian5_small.jpg lochossian6_small.jpg
Na de wandeling, na ongeveer 5 uur, komen we terug bij Corrour Station, waar we in het stationshuis wachten op de trein die ons terug zal brengen naar Fort William. In Fort-William bezoeken we de supermarkt voor de lunch voor de volgende dag, als Diana, Iris, Jack en ik de Ben Nevis zullen gaan beklimmen. Daarna rijden we terug naar Corran Bunkhouse. Met Jack en Diana ga ik 's avonds eten bij The Inn at Ardgour, waar het eten weer heel goed smaakt. Iris kookt in het Bunkhouse haar eigen maaltijd en de rest van de groep gaat later naar de Four Seasons.
lochossian7_small.jpg lochossian8_small.jpg lochossian9_small.jpg

14 juni: Ben Nevis

Vandaag is het tijd voor het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt van de reis. Het is vandaag een vrije dag met de mogelijkheid om de Ben Nevis te beklimmen. De Ben Nevis is de hoogste berg van Schotland en van Groot-Brittannië met een hoogte van 1344 meter. Dat lijkt niet zoveel, maar omdat de voet van de berg op zeeniveau ligt, is de hoogte van de berg ook gelijk het hoogteverschil om te klimmen en af te dalen. Het weer kan spoken op de top, maar de weersverwachting is gunstig, dus gaan Diana, Iris, Jack en ik de uitdaging aan. De rest van de groep ziet er niet over heen en gaat andere dingen doen, zoals bijvoorbeeld een ritje met de stoom trein. Wij nemen om kwart over negen een taxi naar het Ben Nevis Visitor Center en steken om 10 uur de Nevis over om te beginnen aan de beklimming. Ik heb heel veel zin in de klim en het is zo mooi hier!
glennevis5_small.jpg glennevis6_small.jpg glennevis7_small.jpg bennevis_small.jpg bennevis2_small.jpg
Het is een mooie goed aangegeven wandeling, met een aantal flinke klimmen en niet altijd even gemakkelijk pad. Diana, Iris, Jack en ik zijn lang niet de enigen die Ben Nevis vandaag beklimmen. Sommigen doen het zelfs rennend. Volgens de taxi-chauffeur staat het record naar boven en naar beneden op minder dan 1.5 uur. Dan kun je niet veel genieten van de prachtige omgeving, maar het lijkt mij gezien het pad ook nog eens levensgevaarlijk. Wij gaan uit van ongeveer 8 uur voor de in totaal 17 kilometer. Het eerste deel van de klim gaat door mooi groen gebied met fantastische uitzichten op Glen Nevis. Later wordt het kaler met af ten toe lekker stijgen. Na een mooie klimmen met bochten, flinke stenen en wat stroompjes over het pad komen bij de Red Burn vallei met een meer en een waterval. De naam van het meer is Loch Meall an t-Suidhe en dat betekent zoiets als "het meer halverwege". Hier lunchen wij.
bennevis3_small.jpg bennevis4_small.jpg bennevis5_small.jpg bennevis6_small.jpg bennevis7_small.jpg
De wandeling gaat verder via grote zig-zags over de rotsen. Bij elke volgende bocht wordt het uitzicht op onder andere de Schotse Hooglanden, Fort William en Loch Linnhe nog mooier. We hebben ook geweldig veel geluk. De top van Ben Nevis schijnt een groot deel van het jaar in de wolken te liggen en we hebben hem ook nog niet anders gezien, maar vandaag is hij geheel zonder wolken. Niet dat het niet fris wordt: het wordt steeds frisser en het waait soms hard. Waar wij beneden in shirt begonnen, komt er steeds een laagje kleding bij. Bovenop zal mijn thermometer 3 graden aangeven! Het is toch een heerlijke klim. Het laatste deel van de klim gaat over stenen en om tien voor twee zijn we boven en worden we beloond met 360 graden prachtig uitzicht. Het is de moeite van de beklimming meer dan waard. Geweldig!
bennevis8_small.jpg bennevis9_small.jpg bennevis10_small.jpg bennevis11_small.jpg bennevis12_small.jpg
bennevis13_small.jpg bennevis14_small.jpg bennevis15_small.jpg bennevis16_small.jpg bennevis17_small.jpg
We blijven zo'n drie kwartier op de top, want er moeten veel foto's gemaakt worden en natuurlijk ook groepsfoto's van ons gezellige viertal. Daarna beginnen we aan de afdaling. Die valt een beetje tegen. Het gaat nauwelijks sneller dan naar boven door alle grote stenen en rotsen. Maar toch, rond zes uur zijn we beneden bij het Visitor Centre en zijn we een beetje moe maar heel erg voldaan en trots. We besluiten een taxi te pakken naar de Four Seasons om daar te gaan eten. Later in de huiskamer van Corran Bunkhouse drinken we nog wat met de andere reisgenoten om deze meer dan geweldige dag af te te sluiten. Overigens zullen Diana, Iris en Jack de komende dagen tot na het einde van de reis als souvenir van deze dag erge spierpijn houden! Ik heb gelukkig nergens last van gehad.
bennevis18_small.jpg bennevis19_small.jpg bennevis20_small.jpg bennevis21_small.jpg bennevis22_small.jpg