REISVERSLAG Tunesië 2009

Verslag van een rondreis door Tunesië. Deel 4: Tozeur en de bergoases

Op weg naar Tozeur

Door steppegebied rijden we op 15 mei van Gafsa naar Tozeur, nadat we in Gafsa nog een korte stop gemaakt hebben bij de Romeinse baden. Zowel het weer als het landschap onderweg is een klein beetje somber en saai, maar we maken nog wel een aantal fotostops omdat een aantal reisgenoten de borden die waarschuwen voor overstekende kamelen op de foto willen zetten (foto 1,2) en daar blijken verschillende varianten van te zijn. Ook de kamelen zelf zien we vaak los lopen door de steppe, al weet de gids te vertellen dat deze kamelen niet wild zijn, maar altijd een eigenaar hebben. Aan het einde van de ochtend arriveren we in Tozeur. Tozeur is een grote oase aan het zoutmeer Chott el-Djerid en is daarmee de hoofdstad van de Djerid, het "land van de palmen", dat uit verschillende oases en duizenden palmen bestaat. Niet voor niets staat Tozeur bekend om zijn hoge kwaliteit dadels. Daarnaast zijn het de bakstenen gevels die typisch zijn voor Tozeur. Tozeur is dan ook een plaats waar veel toeristen komen, meestal als een meerdaagse excursie vanaf het strand. De naam Tozeur komt overigens van de Romeinen die hier al een nederzetting hadden met de naam Thusuros.

overstekendekamelen_small.jpg kuddetoeristen_small.jpg zandhagedis_small.jpg

Tozeur

Na een lunch met een gigantische sandwich in ons hotel Phaedra bezoeken we het Dar Chebait museum in Tozeur. Dit museum aan de rand van de oase dat in reisgidsen zeer wordt aanbevolen is gevestigd in het vroegere paleisje (foto 1) van een rijke familie in Tozeur. Het  museum geeft een goede en authentieke indruk van de levenswijze van de Tunesische middenklasse en rijken. In diverse kamers worden verschillende aspecten uit het leven van een rijke familie getoond zoals de keuken, de trouwerij (foto 3), de harem, wapens, kleding, juwelen en de koranschool. Het geheel doet een beetje aan als in een oosters sprookje, maar het is toch wel leuk om te zien.

darcheraitmuseum_small.jpg lamp_small.jpg bruiloftscene_small.jpg
Vanaf het museum loop ik met Marianne en Bert naar het centrum van Tozeur om de winkeltjes te bekijken. Helaas is het vrijdag en is dus veel gesloten, zoals de markt (2e foto onder). Toch zien we dat het centrum best leuk en gezellig is met zijn vele winkeltjes (foto 3 onder). Al slenterend komen we Monique en Miranda tegen die ook flink gewinkeld hebben en blijven wat drinken tot het tijd wordt om met twee paardenkoetsen naar het hotel terug te gaan. Bert, Marianne en ik blijken later veel te veel betaald te hebben voor de koets tot groot vermaak van Monique en Miranda die flink hebben afgedongen. Wat maakt het ook uit, alles kost hier niets! We eten 's avonds heel lekker bij een kleine pizzeria tegenover het museum. "We" wil zeggen Monique, Marianne, Bert en ikzelf, het supergezellige groepje waar ik deze vakantie met name mee zal optrekken. Bijna gewoonte getrouw eindigt de avond in de bar van het hotel.
markthal_small.jpg tozeur_small.jpg winkelstraattozeur_small.jpg achthoekigeminaretintozeur_small.jpg ezelswagen_small.jpg
Het leukste gedeelte van Tozeur ontdekken we overigens pas twee dagen later, dat is het historische stadsdeel Ouled Halef waar de huizen nog de stijl van de middeleeuwse gevels hebben met allerlei geometrische patronen die vooruitspringend in de bakstenen zijn gemetseld (foto's onder). Veel poortjes en smalle straatjes maken dit tot een beetje schilderachtige wijk die nog een sfeer van vroeger ademt.
winkeltjeinoudemedina_small.jpg doorkijkjeintozeur_small.jpg ingangoudemedinatozeur_small.jpg mannenintozeur_small.jpg vierkanteminaret_small.jpg

Naar de bergoases

De volgende dag maken we vanuit Tozeur met landrovers een schitterende excursie naar een aantal bergoases in de buurt van de Algerijnse grens. Zoals bekend zijn oases grote groene gebieden met veel palmen in een gebied van zand en hitte, meestal dus in de woestijn. De oases danken hun bestaan aan de aanwezigheid van een bron en zijn daarom de woonplaatsen van woestijnbewoners, die de bron via irrigatie maximaal benutten. Oases zijn dan ook vaak groene tuinen met veel  fruit en groenten. Minder bekend is dat er drie types oases zijn: oases bij de kust, woestijnoases en oases in de bergen. In Tunesië zijn bij de grens met Algerije een aantal oases van het laatste type te vinden op meer dan 1000 meter hoogte en voorzien van prachtige ravijnen, uitzichten en watervallen. Die bergoases gaan wij vandaag dus bezoeken. Via steppegebied, een stukje van het zoutmeer Chott el-Gharsa en vervolgens door de bergen rijden we via Tamerza naar Midès. Onderweg stoppen we onder andere omdat we een aantal kamelen zien lopen tegen een geweldig mooie achtergrond van steppe en bergen (foto's onder).

kamelen_small.jpg wittekameel_small.jpg toeristen_small.jpg
We rijden eerst naar het verste punt van onze excursie en dat is Midès, ver in de bergen. Het is de hoogste maar ook de oudst bewoonde bergoase en dat is op zich al bijzonder als je ziet hoe het dorpje ligt, hoog op een rots boven de oase (1e foto onder). De omgeving van Midès is werkelijk indrukwekkend met prachtig geërodeerde rotsen en diepe ravijnen en kloven. De typische erosie met gekleurde lijnen die door water en wind in de rotsen zijn uitgesleten moeten wel voer voor geologen zijn, die hier de hele geschiedenis van dit gebied in kunnen zien (kijk maar op de foto's hieronder).
mides_small.jpg kloofbijmides_small.jpg wasgoed_small.jpg rotsenbijmides_small.jpg gerardinmides_small.jpg
 Door woestijn- en berglandschap rijden we terug naar het dorpje Tamerza, met ongeveer 3000 mensen de grootste van de bergoases in dit gebied. Het oude Tamerza was ontstaan uit een oude Romeinse nederzetting met de naam Ad Turres. Het huidige Tamerza is een nieuw dorp dat dit oude dorp Tamerza vervangt dat bij een overstroming geheel werd weggespoeld... en het lijkt hier zo droog! Van het terras van een restaurantje hebben we mooi zicht op het oude Tamerza, dat nu schilderachtig als een soort ruïne onder aan de berg ligt waarop het nieuwe Tamerza is gebouwd (1e en 4e foto onder). Het enige dat nog staat van het vroegere dorp van klei en steen is de witte moskee, die blijkbaar uit steviger materiaal was gebouwd dan de rest van het dorp.
dodestad_small.jpg bloeiendecactus_small.jpg cactusinbloei_small.jpg tamerza_small.jpg
Vlakbij Tamerza ligt een kloof waar het water van de Oued Khanga zich een aantal meters naar beneden stort. Het is een mooie kloof waarin gezwommen wordt door de lokale jeugd en je kunt ook in de kloof lopen want er staat niet veel water. Het is wel weer een mooi gezicht want ook hier zijn de rotsen prachtig getekend (foto 1-3 onder). Een klein eindje verder is nog een uitzichtpunt waar we een mooi zicht hebben op de uitgestrekte vlakte met in de verte het zoutmeer Chott el-Djerid. Het is een droog landschap maar wel heel mooi (foto 4 onder). Aan de andere kant is dan goed te zien hoe de weg zich slingert door de bergen met op de achtergrond de palmen van Tamerza (foto 5).
kraampjesbijtamerza_small.jpg bergoase_small.jpg ouedkhanga_small.jpg uitzichtbijtamerza_small.jpg slingerweg_small.jpg
 De mooiste bergoase is die waar we het laatst stoppen en een langere wandeling maken: Chebika. Chebika was ooit de Romeinse legerplaats Ad Speculum, waar vandaan met spiegels berichten zouden zijn doorgeseind. Daar is nu niet veel meer van te merken. Het oude dorp (3e foto) is nu compleet verlaten en overgelaten aan de hitte en brandende zon (die wij hier nu ook heel goed voelen). Het oude dorp Chebika lag boven een prachtige kloof waarin de echte oase ligt. We klimmen hier een eind naar boven en hebben dan een prachtig uitzicht over de oase en de dorre vlakten er achter (foto 1, 2, 5 onder). De rotsen hebben hier ook nog eens mooie roodachtige kleuren (foto 6). Wanneer we afdalen naar de oase, komen we bij de bron van "wadi Khanga" waaraan de oase zijn bestaan dankt (foto 7). Het riviertje dat hier ontstaat, stroomt vervolgens door een aantal mooie kloven en meertjes (foto 8). In die meertjes blijken trouwens grote hoeveelheden kikkers te zitten, die we natuurlijk op de foto moeten zetten (foto 9). Na genoten te hebben van de koelte van de oase, wandelen we terug naar onze landrovers. Aan het begin van de middag zijn we terug in Tozeur, waar we kunnen zwemmen in het zwembad bij het hotel (foto 10) totdat we met een klein groepje vertrekken voor de volgende excursie: een jeeptocht naar de woestijn en het zoutmeer.
roderotsen_small.jpg kloofmetpalmen_small.jpg legerplaats_small.jpg landschapbijchebika_small.jpg oaseenzoutmeer_small.jpg
rotslandschap_small.jpg bronbijchebika_small.jpg chebika_small.jpg kikkers_small.jpg zwemmen_small.jpg