Rondreis Thailand 2005: Deel 3

11 oktober: Sukhothai

Al redelijk vroeg vertrokken we per brommertaxi naar een schooltje in de buurt. Hoewel het vakantie was, hadden de leerlingen hier een paar dagen Engels kamp. Onder andere leerden ze Engelse liedjes zingen (Elephant why are you so big ...?) en dat deden ze voor ons voor. Daarna reden we verder Sukohthai uit naar een plaats langs de rivier om te kijken naar het vissen door lokale vissers, naar een fabriek voor teakhouten meubelen, een boeddhistische crematieplaats en naar een Health Centre, waar we konden zien hoe de gezondheidszorg geregeld is in Thailand. Na nog een stop in de rijstvelden, stapten we over op de ossenwagen, waarmee we naar het historische park van Sukhothai reden. De oude stad van Sukhothai, die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat, is nu een prachtig park vol bezienswaardigheden. Het historische park geeft een indruk van de macht van het Sukhothai-koninkrijk in de 13de eeuw. Onze eerste stop in dit park was bij Wat Si Chum waar een enorme zittende Boeddha door een smalle opening naar buiten kijkt. Daarna namen we de fiets om het park verder te verkennen. We stopten bij Wat Mahathat, het belangrijkste wat-complex in Sukhothai en bijzonder mooi. Dit was vroeger dan ook het geestelijke centrum van het Sukhothai-rijk. Behalve Wat Mahatat bezochten we nog een aantal fraaie wats en reden door dit schitterend onderhouden park. Daarna was het tijd voor een wel heel uitgebreid Thais buffet in het Daylin hotel, waar we ook gezwommen hebben. 's Avonds hadden we in het Dreamcafé het afscheid van gids Wan en chauffeur Wat. Zij zouden de volgende dag afscheid van ons nemen.

Brommertaxi
Daylin hotel
Zwemmen

12 oktober: Sukhothai - Lampang - Chiang Mai

Vandaag reisden we verder van Sukhothai op weg naar Chiang Mai, onderbroken door een aantal stops. Voor de lunch stopten we in een klein winkelcentrum met daarbij een grote markt, waar echt van alles verkocht werd. Dat varieerde van insecten, alle delen van een varken, de ingewanden van een kip en het embryo van een kalf tot minder eetbare dingen als souvenirs, gebruiksvoorwerpen, lampen gemaakt van kokosnoten en nog veel meer. Verder stopten we ook bij het Elephant Hospital in Lampang. Dit is het eerste ziekenhuis voor olifanten ter wereld. Hier worden olifanten opgevangen die gewond zijn geraakt bijvoorbeeld door in Cambodja op een mijn te stappen. Indrukwekkend was dat de oppasser vertelde dat een olifant die de vorige dag met een verbrijzelde voet was binnen gekomen, de hele tijd had staan huilen, wat was te zien aan grote tranen. Na het Elephant Hospital maakten we nog een stop bij een zijdefabriek en een fabriek waar papieren voorwerpen zoals parasols werden gemaakt en mooi beschilderd. Daarna arriveerden we in Chiang Mai en moesten we afscheid nemen van de gids en de chauffeur. We hadden er 1931 kilometer met de bus op zitten!

Markt met insecten
Wan en Wat
Wat en Wan (gids)

13 oktober: Chiang  Mai

Om de benen wat los te maken stapte een gedeelte van de groep op de fiets. Onder leiding van de Belgische gids Etienne fietsten we door Chiang Mai en door de omgeving van de stad. Onderweg vertelde de gids van alles over de Thai en hun gewoonte, bezien vanuit de ogen van een westerling. We bezochten een tempel in aanbouw, fietsten door een leprozenkolonie, door de krottenwijken en nog een tempel waar men bezig was met de voorbereiding van een lijkverbranding en we leerden daarbij van alles over het Boeddhisme. Het was een heel leuke tocht die een uur of vijf duurde, inclusief alweer een uitstekende lunch. In de middag bezocht ik met de tuk-tuk het oude gedeelte van Chiang Mai met onder andere Wat Phra Sing en Wat Chiang Man, de oudste wat van de stad, en de bloemenmarkt Warotot aan de oever van de Ping. In de avond was er de grote (maar zeer toeristische) avondbazaar en belandden we in een horecacentrum waar eerst een kickbokswedstrijd was en vervolgens tot diep in de nacht travestietenshows.

Chiang Mai Draak Leprozenkolonie Chiang Mai Tempel
Warotot bloemenmarkt Ping rivier Chiang Mai Bazaar Travestieten

14, 15 en 16 oktober: Trekking

Eindelijk was het dan tijd voor één van de hoogtepunten van deze vakantie: de trekking. 's Ochtends vertrokken we per pickup-truck naar de bergen. Onderweg maakten we een stop om klamboes en andere benodigdheden voor de trekking te kopen. Niet teveel want alles moest meegedragen worden. (Ik heb mijn bagage zelf gedragen,maar het was mogelijk dragers te huren.) Daarna reden we verder de bergen in naar een olifantenkamp waar we onze trekking zouden beginnen. Hoog bovenop de olifanten maakten we vervolgens een tochtje van een klein uur door de bergen, maar ook de rivier. Dit was een ontzettend leuke ervaring. Na een lunch in een eethuisje gingen we op stap. Dat begon al direct met een hele steile klim tot plezier van de reisleider die boven stond de reacties af te wachten. Het klimmen werd echter direct beloond met een prachtig uitzicht. Gelukkig was het begin niet representatief voor de trekking, al zouden er wel een paar stevige partijen klimmen in zitten. Na een bijzonder mooie tocht van circa 3.5 uur kwamen we bezweet en moe in het bergdorpje aan waar we zouden overnachten. We moesten snel douchen omdat het om half zes donker werd en er enkel kaarslicht was (en geen warm water). Met zijn allen sliepen we in een ruimte op dunne matjes ieder onder zijn klamboe. Dit was alweer een heel bijzondere een leuke ervaring. Dat gold ook voor het buiten bij kaarslicht gezellig eten en drinken.

Olifantenkamp Olifantenrit Olifantentocht Olifantrijden Noord-Thailand
Oversteek Trekking Trekking Waterval Overnachting

Om 9 uur de volgende dag gingen we van start met de zwaarste klim uit de trekking, maar weer heel erg de moeite waard. De tocht was mooi en avontuurlijk, soms door riviertjes of over bomen, door rijstvelden of heel dicht bos, langs watervallen en steeds door prachtige natuur. Onderweg werd door de dragers in een enorme pan de lunch (noedelsoep) gemaakt. Het bijzonder mooie weer hielp ons want met de regen had de trekking enorm zwaar en zelfs gevaarlijk kunnen worden. Rond vier uur kwamen we bij onze volgende hut aan. 's Avonds bij het kampvuur was het weer heel gezellig, al ging iedereen redelijk vroeg naar bed. De volgende dag wandelden we nog een uur of drie en maakten daarna stroomafwaarts een tocht op een bamboevlot naar de plaats waar we begonnen waren. Daarna zat de trekking erop en na een rit van 1.5 uur kwamen we heel vies en vuil in ons hotel in Chiang Mai aan, waar de wasmand gelukkig al klaar stond en we weer een warme douche konden nemen.

Bergdorpje Lokale bevolking Trekking Chiang Mai Chiang Mai Trekking Chiang Mai
Ik Rijstterrassen Overnachtingsplaats Diner door lokale bevolking Rijstbouw in de bergen
Bergen Chiang Mai Trekking Thailand Bamboevlot Bamboo-vlot

Deel:   1  2  3  4
[<- 6 tot 10 oktober ]      [ Index reisverslag Thailand ]       [ 17 tot 23 oktober -> ]