REISVERSLAG NIEUW-ZEELAND 2008

Verslag van een rondreis door Nieuw-Zeeland, deel 1

Let op: alle foto's in dit reisverslag zijn te vergroten door op de foto te klikken

Kuala Lumpur

Dit avontuur begon op 11 november 2008 bij de gate van Malaysian Airlines op Schiphol. Met 19 reisgenoten stapte ik hier op het vliegtuig naar Kuala Lumpur in Maleisië waar wij na een stop zouden overstappen op het vliegtuig dat ons naar Auckland in Nieuw-Zeeland zou brengen. Al bij de gate ontmoet ik de eerste reisgenoten. We zijn met een groep van 10 vrouwen en 10 mannen, waarvan er maar liefst 12 alleenreizend zijn. De vlucht naar Kuala Lumpur duurt ongeveer 12 uur. Omdat we om zeven uur in de ochtend aankomen en onze vlucht naar Auckland pas in de avond vertrekt, heeft Djoser een luchthavenhotel geboekt voor de dag. We moeten dus eerst door immigratie en de douane. Het kost dan wat moeite om de shuttle bus te vinden, maar uiteindelijk arriveren we bij hotel Concorde Inn. Er is een mogelijkheid om met een vier uur durende tour naar Kuala Lumpur te gaan, maar omdat het hotel al op een uur rijden van de stad ligt, heeft niemand daar zin in. Ik ga net als de meesten naar mijn kamer om even bij te slapen en er wordt voor de middag afgesproken bij het zwembad. In de middag is het heerlijk zwemmen in het grote buitenbad van het hotel en vindt de eerste echte kennismaking met de groep plaats. Het is weer even wennen aan de tropische warmte van Maleisië en automatisch moet ik daardoor weer terug denken aan de geweldige reis door Maleisisch Borneo, meer dan een jaar geleden. Aan het begin van de avond worden we opgehaald om terug naar het vliegveld voor de vlucht naar Auckland.

Auckland en omgeving

Tien uur na vertrek uit Kuala Lumpur komen we aan in Auckland. Het is een heel gedoe met de immigratie en de douane (je mag zo ongeveer niets eetbaars het land inbrengen), maar na een uur kunnen we de bus in die voor ons gereed staat en ons naar het Formula 1 hotel in Auckland zal brengen waar wij drie keer zullen overnachten. Onderweg maakt de bus een stop bij Mount Eden (1e foto onder) of Maungawhau in het maorisch. Mount Eden is met 196 meter de hoogste van 48 vulkanen in Auckland. Auckland is namelijk gebouwd in actief vulkanisch gebied, al vond de laatste grote uitbarsting al meer dan 600 jaar geleden plaats. De krater van Mount Eden is goed te zien op de foto onder. Vanaf de rand van vulkaankrater hadden we ondanks de zware bewolking een mooi gezicht over de stad Auckland en valt direct de Sky Tower op die kenmerkend is voor de skyline van Auckland. Na een stop van ongeveer een uur komen we aan bij ons hotel. Na het inchecken ga ik met een gedeelte van de groep de stad in, maar we stranden al snel in het theatercafé om wat te drinken. In de avond kiest een groot gedeelte van de groep voor een makkelijk diner bij McDonalds, maar ik heb daar geen trek in, net als Hans, Joost en Robert. We komen Maaike tegen, de Nederlandse buurvrouw van Robert in het vliegtuig, en gaan met haar wat eten in de Vulcan Lane. Het is gelijk al gezellig, maar rond elf uur hebben wij mannen, in tegenstelling tot onze tafeldame, moeite de ogen open te houden na de enorm lange dag en we besluiten te gaan slapen.

mounteden_small.jpg queenstreet_small.jpg skytower_small.jpg skytowerpanorama_small.jpg Met Hans en Joost
De volgende dag, 14 november, is het prachtig weer en warm. We beginnen de dag met een laat ontbijt bij Gloria Jean's Coffees op de hoek in Queenstreet. Queenstreet (2e foto boven) is de belangrijkste straat in het centrum van Auckland. Wat hier al duidelijk werd en tijdens de rest van de reis nog meer, is dat in Nieuw-Zeeland veel meer werk wordt gemaakt van de koffie. Overal zijn koffiezaken te vinden met diverse soorten koffie en die smaakt ook nog eens beter dan de Nederlandse filterkoffie. Na een relaxed ontbijt, vertrok ik met Joost en kamergenoot Hans naar de Sky Tower (3e foto boven). De Sky Tower is met een hoogte van 328 meter het hoogste gebouw op het zuidelijk halfrond. Met zo'n 750.000 bezoekers per jaar is het de best bezochte attractie van Nieuw-Zeeland. Op het 220 meter hoge Skydeck (4e foto boven) heb je bij mooi weer een fantastisch uitzicht over Auckland en zijn wijde omgeving. En mooi weer hadden we: onbewolkt en stralende zon. Vanaf het observatieplatform van de Sky Tower hadden we onder andere een mooi uitzicht over de bekende Harbour Bridge met de Westhaven Marina (1e foto onder), Waitemata Harbour (2e en 3e foto onder), de vulkaankegel van Rangitoto en veel meer. Wat je ook ziet boven (3e foto onder): het spartelen van degenen die een vrije val gaan maken vanaf de toren: vlak voor het raam van het observatieplatform blijven ze even bungelen.
waitemataharbour_small.jpg uitzichtskytower_small.jpg skyjump_small.jpg aucklanduitdelucht_small.jpg waterfront_small.jpg
Van de Sky Tower is het een klein eindje lopen naar The Waterfront (5e foto boven), waar het Ferry Building staat. Bij dit barokke gebouw uit 1912 nemen we de ferry naar Devonport die hier elk half uur vertrekt. Vanuit de ferry heb je al een prachtig gezicht op de skyline van Auckland die scherp afsteekt tegen de felblauwe lucht. Na ongeveer 15 minuten varen arriveren we in Devonport op de zogenaamde North Shore van Auckland. De North Shore is het meer welvarende deel van Auckland. De buitenwijk Devonport staat vooral bekend om zijn historische sfeer met veel Victoriaanse gebouwen. Van Victoria Wharf waar de ferry aankomt, is het een half uurtje lopen door het stadje naar Mount Victoria. Mount Victoria (of Takarunga in het maorisch) is een uitgedoofde vulkaan van 81 meter hoogte die zo'n 20.000 jaar geleden voor het laatst uitbarstte. Nu is het met name een prachtig uitzichtpunt (foto 2-4 onder) dat uitkijkt over Waitemata Harbour en Hauraki Gulf. Boven op Mount Victoria staat nog een verzonken luchtafweerkanon: Devonport heeft al sinds 1841 een militaire basis.
skylinevanauckland_small.jpg doorkijkje_small.jpg northhead_small.jpg devonport_small.jpg kanon_small.jpg
auckland_small.jpg voorjaarinauckland_small.jpg bloesem_small.jpg voorjaarindevonport_small.jpg typischdevonport_small.jpg
Terwijl we terug lopen naar het centrum van Devonport, passeren we diverse bomen die mooi in bloei staan (foto 2-4 boven): het is tenslotte voorjaar hier in november. Opvallend is dat veel bomen en struiken net even anders zijn als die in Europa. We verlaten Mount Victoria aan de andere zijde en lopen na een lunch bij het Ice-it café en via de historische Church Street (foto rechtsboven) naar het water. Over de King Edward Parade (1e foto onder) gaat het dan langs het water terug naar de ferryhaven, waar we de ferry terug nemen naar het centrum van Auckland. In het centrum zien we onder andere nog het Albert Park, waar de 2e foto linksonder is genomen met de kenmerkende Clock Tower van de Auckland University. We komen uiteindelijk uit bij een Belgisch café in de Vulcan Lane bij diverse andere reisgenoten, die daar al genieten van een Belgisch biertje. In de avond eet ik met de meeste andere alleenreizenden bij het Patio Steakhouse in Queen Street en hoor daar wat de anderen gedaan hebben. Voor de volgende dag besluiten Hans, Joost en ik dan naar Waiheke eiland te gaan. Halverwege de ochtend van 15 november zullen we de ferry nemen vanuit het Waterfront die ons over de Hauraki Gulf (3e en 4e foto onder) richting Waiheke Island (5e foto onder) zal brengen.
kingedwardparade_small.jpg albertpark_small.jpg metdeferry_small.jpg stadderzeilen_small.jpg matiata_small.jpg
Het is ongeveer een uur varen vanaf het Waterfront naar Waiheke Island, waar we aankomen bij Matiata. Waiheke Island is één van de 65 Hauraki Gulf Islands, die volgens sommigen tot de mooiste eilanden ter wereld behoren. Sommige eilanden zijn beschermde reservaten, maar Waiheke is één van de drie eilanden die permanent bewoond worden. Het eiland is populair bij toeristen vanwege de prachtige natuur en witte zandstranden, maar ook vanwege de vele olijf- en wijngaarden. Zijn naam dankt Waiheke aan een riviertje op het eiland en betekent zoiets als trapsgewijs vallend water in het maorisch. Over het eiland rijden bussen die de verschillende plaatsen bereikbaar maken. Wij namen een dagkaartje en vertrokken eerst naar Oneroa, de grootste plaats op het eiland (1e foto onder). Hier ligt onder andere een mooi wit strand (2e foto onder) en je kunt er ook goed lunchen.Vervolgens namen we de bus naar het strand van Onetangi. Op de terugweg stopten we vervolgens bij de Stonyridge Vineyard (4e foto onder) voor een wijnproeverij. Je zit hier heerlijk relaxed met een fantastisch uitzicht over de olijf- en wijngaarden (foto 3 en 5 onder), diverse geweldige wijnen en brood met verse olijfolie uit eigen olijfgaard. Heerlijk! Helaas komt aan alles een eind en we moesten de boot halen om weer naar Auckland terug te komen. Net op tijd waren we bij onze eetgroep van alleenreizenden voor het diner. De keuze viel op het Harbourside Restaurant in het Ferry Building waar de "Snapper" een enorme aanrader is en waar ze geweldige Nieuw-Zeelandse wijn hebben. Het was weer een mooie dag!
oneroabay_small.jpg oneroabeach_small.jpg wijnproeverij_small.jpg stonyridgevineyard_small.jpg waihekeisland_small.jpg