REISVERSLAG ECUADOR EN GALAPAGOS 2018

Verslag van een rondreis door Ecuador, deel 1: Quito en Otavalo

Let op: alle foto's in dit reisverslag zijn te vergroten door op de foto te klikken

woensdag 11 juli 2018

Even over 10 uur in de ochtend vertrekt onze KLM vlucht vanaf Schiphol voor de lange vlucht direct naar Quito, de hoofdstad van Ecuador. We komen op tijd aan op luchthaven Mariscal Sucre en zijn snel door de douane. Daarna ontmoet ik reisbegeleider Vicky en de overige veertien reisgenoten. Rond 3 uur lokale tijd rijden we met onze bus dan naar hotel Fuente de Pedra II in het nieuwe deel van Quito. Hier is er tijd om in te checken, bij te komen, een eerste introductie door Vicky en een korte wandeling met mijn nieuwe kamergenoot Chris om de omgeving te verkennen. Dit deel van Quito is echter niet zo interessant. Aan het begin van de avond eten we met de groep een lichte maaltijd bij restaurant Magic Bean vlakbij het hotel en ligt iedereen op tijd op bed, want we beginnen het tijdsverschil en de lange vlucht goed te voelen.

donderdag 12 juli 2018

Om 9 uur vertrekken we met onze bus naar het oude deel van Quito. Tim, een Nederlander die in Quito woont, zal ons vanochtend Quito laten zien en geeft ons allerlei interessante informatie over hoe het leven in Quito is. Eerst gaan we naar de heuvel Panecillo. Deze 200 meter hoge heuvel, hoogste punt 3016 meter, ligt in het oude centrum en geeft daarmee een prachtig uitzicht over datzelfde oude centrum. Tegelijk is te zien hoe groot Quito is en zich langwerpig uitstrekt in een lange vallei van 30 kilometer bij 4 kilometer op zo'n 2850 meter hoogte die volledig volgebouwd is voor de 2.2 miljoen inwoners van de stad. Op de heuvel staat het 45 meter hoge Mariabeeld de Virgen de Quito.
quitocerropanecillo_small.jpg quitocerropanecillo2_small.jpg quitovirgendequito_small.jpg quitocerropanecillo3_small.jpg quitocerropanecillo4_small.jpg
Na een half uur rondkijken brengt de bus ons naar beneden naar het oude centrum. Dat is niet zo ver en er gaat ook een trap, maar die loopt door een onveilige wijk. Veel maar niet alles in Quito is veilig. We worden afgezet in de wijk La Ronda. Dit is een helemaal gerestaureerde wijk met koloniale gebouwen en bars en restaurants in alle kleuren. Via La Ronda komen we uit op het Plaza de Santo Domingo met de gelijknamige kerk en klooster. Net als in het hele oude centrum van Quito staan overal de prachtige kenmerkende koloniale witte gebouwen die je ziet in veel steden waar de Spanjaarden heersten, maar hier is het stadsbeeld ook goed bewaard gebleven zonder veel moderne gebouwen.
quitocentrum_small.jpg quitolaronda_small.jpg quitolaronda2_small.jpg quitoplazadesantodomingo_small.jpg quitoiglesiadesantodomingo_small.jpg
Door de smalle straten lopen we verder en passeren onder andere de La Compañia de Jesus (1765), wat een van de mooiste kerken van Ecuador zou zijn. Ik vind hem mooi en indrukwekkend, maar ook veel te overdadig met al dat goud. Iets voorbij de kerk ligt het Plaza de la Independencia, het belangrijkste plein van de stad met daarom heen een aantal belangrijke gebouwen, te weten het presidentieel paleis, het bisschopspaleis, het gemeentehuis en La Catedral. Tim wil ons het presidentieel paleis laten zien, maar dat kan vandaag helaas niet. Ik bezoek wel La Catedral (uit 1535) waar ook generaal Sucre begraven ligt. Het is een mooie grote kerk, somberder dan La Compañia de Jesus. Via een aantal straten lopen we dan verder naar de Basilica del Voto Nacional, maar ook hier hebben we pech: we mogen de torens vandaag niet in.
quitofruitverkoop_small.jpg quitoiglesiadecompaniadejesus_small.jpg quitoplazadeindependencia_small.jpg quitolacatedral_small.jpg quitobasilicadelvotonacional_small.jpg
De bus haalt ons op en zet ons dan af bij het dalstation van de Telefériqo. Dit is een van de hoogste gondelliften ter wereld. Hij brengt ons over ruim 2 kilometer van 3117 meter naar 3945 meter in ongeveer 20 minuten. Boven kunnen we nog iets verder klimmen op de oostkant van de Pichincha-vulkaan tot een hoogte van ongeveer 4050 meter. We hebben geluk met helder weer en hebben een ongelooflijk uitzicht op de vallei met Quito en op de vulkanen die rond Quito liggen. De bekende vulkaan Cotopaxi is net niet te zien, maar het uitzicht op Quito is fantastisch. Met Chris en Irene maak ik een wandeling om het uitzicht van verschillende kanten te bekijken. Daarna nemen we om drie uur een late lunch en nemen de gondel naar beneden, om daar vervolgens een taxi te pakken terug naar het centrum.
quitoteleferiqo_small.jpg quitoteleferiqo2_small.jpg quitoteleferiqo3_small.jpg quitoteleferiqo4_small.jpg quitoteleferiqo5_small.jpg
We laten ons met de taxi afzetten bij het Plaza San Francisco. Dit is een mooi groot plein met daaraan de kerk en het klooster van San Francisco. De Iglesia de San Francisco is de oudste kerk van de stad en is gebouwd op Incaruïnes wat nog te zien is aan de keurig passende stenen in het fundament. De kerk heeft ook een mooi interieur. Van het Plaza de San Francisco lopen we naar de Iglesia de la Merced, het Convento San Augustin en het Plaza de Independencia. Op het plein is een demonstratie bezig. Als laatste bezoeken we de Iglesia de Santo Domingo, waar we een taxi nemen terug naar ons hotel: drie dollar voor een half uur rijden! We komen nog net op tijd aan om met een groot deel van de groep te gaan eten bij Miskay Restaurant, een goed restaurant met heel vriendelijk personeel.
quitoiglesiadesanfrancisco_small.jpg quitoplazadesanfrancisco_small.jpg quitoiglesialamerced_small.jpg quitoiglesiadesantodomingo2_small.jpg quitohotel_small.jpg

vrijdag 13 juli 2018

Om half negen vertrekken we met de bus richting de evenaar. Voor we daar zijn maken, we om half tien een stop bij de krater van de uitgedoofde Pulalahua-vulkaan. De krater is geïmplodeerd nadat de magmakamer leeg was na de laatste uitbarsting 2500 jaar geleden. Vanaf de rand kijken we in de immense krater met een doorsnede van 4 kilometer, waarin enkele boerderijen staan die de vruchtbare bodem gebruiken. De krater is een nationaal park vanwege de hoge biodiversiteit. Vanaf de kraterrand rijden we naar het Museo de Sitio Inti Ñan. Dit is de echte plaats van de evenaar. Er is ook een monument verderop op de plaats waar vroeger gedacht werd dat de evenaar lag, maar sinds nauwkeurig GPS onderzoek is bekend dat de evenaar een paar honderd meter verderop ligt. In het museum is een tentoonstelling over een stam in het Amazonegebied. Er zijn echter ook naar mijn mening zeer dubieuze proefjes die de exacte locatie van de evenaar laten zien, bijvoorbeeld met water dat linksom of rechtsom leegloopt in een wasbak afhankelijk van de locatie op slechts een halve meter voor of na de evenaar.
pululahua_small.jpg mitaddelmundo_small.jpg mitaddelmundo2_small.jpg mitaddelmundo3_small.jpg onderweg_small.jpg
Van Mitad del Mundo rijden we verder richting Otavalo. We maken een lunchstop bij El Tipico Locro in Guayllabamba voor typisch Ecuadoraans eten en nog wat fotostops. Rond 3 uur komen we aan bij ons hotel Coraza in Otavalo. Otavalo is een klein leuk stadje in de Andes op 2500 meter hoogte, omringd door hoge vulkanen. Otavalo staat vooral bekend om zijn indianen, afstammelingen van de pre-Inca stam de Cañari. Overal in Otavalo zijn de bewoners nog te zien met hun typische kleding en hun weefkunst. Er is ook een grote markt op het Plaza de Ponchos waar je hun producten kunt kopen en op zaterdag is er in Otavalo de bekendste markt van heel Ecuador. Het is nu vrijdag en met Chris vertrek ik naar het Plaza de Ponchos om op zoek te gaan naar souvenirs en we ontdekken een heel goede koffiebar naast het hotel.
pijal_small.jpg otavaloplazadeponchos_small.jpg otavaloimbabura_small.jpg otavalofruitmarkt_small.jpg

zaterdag 14 juli 2018

Om 6 uur staan we op om de dierenmarkt van Otavalo te bezoeken. Zaterdag is marktdag in Otavalo en op zaterdagmorgen is de dierenmarkt. Niet iedereen gaat er heen: men is hier niet in de luxe positie om zachtzinnig met dieren om te gaan, het is gewoon eten. Als je dat realiseert, is het een geweldige ervaring en een boeiend inkijkje in het dagelijks leven. Uit heel de omgeving zijn in de indianen in hun mooie kleding naar de Feria des Animales gekomen om hun koeien, varkens, schapen, kippen, konijnen of cavia's te verhandelen. Het is een levendig en kleurig geheel en er is veel te zien. Tegen 8 uur keren we terug naar ons hotel om nog snel te ontbijten voor we vertrekken voor onze excursie.
otavaloferiadesanimales_small.jpg otavaloferiadesanimales2_small.jpg otavaloferiadesanimales3_small.jpg otavaloferiadesanimales4_small.jpg otavaloferiadesanimales5_small.jpg
otavaloferiadesanimales6_small.jpg otavaloferiadesanimales7_small.jpg otavaloferiadesanimales8_small.jpg
Om half negen vertrekken we naar het Parque Nacional Cotacachi-Cayapas, een nationaal park van ongeveer 200000 hectare. Bij de ingang van het park worden we opgewacht door gids Alfonso. Ons doel is het kratermeer Cuicocha, aan de voet van de Cotacachi-vulkaan (4939 m). Cuichocha is een meer dat ontstaan is in de krater (caldera) van de Cuicocha vulkaan die 3100 jaar geleden voor het laatst uitbarstte. De naam komt van de vorm van een van de eilanden in het meer dat de vorm van een cavia (cuy) zou hebben. Het meer is tot 200 meter diep. Wij gaan een deel van het meer omlopen. We wandelen eerst naar een uitzichtspunt waar we een fantastisch uitzicht hebben over het meer en de eilandjes die erin liggen. Daarna worden we in de bak van drie pick-up-trucks omhoog gebracht naar het beginpunt van onze wandeling.
parquenacionalcotacachicayapas_small.jpg parquenacionalcotacachicayapas2_small.jpg parquenacionalcotacachicayapas3_small.jpg parquenacionalcotacachicayapas4_small.jpg parquenacionalcotacachicayapas5_small.jpg
Vanaf het hoogste punt van de kraterrand hebben we een geweldig uitzicht over de krater, de eilandjes en de prachtige omgeving. Vanaf dat hoogste punt beginnen we een wandeling terug naar de ingang van het park. Alfonso geeft ons daarbij uitleg over het gebied en de planten die er groeien. Het is een bijzonder mooie wandeling. Steeds hebben we prachtig uitzicht, het weer is heel goed en vooral de flora van het gebied is indrukwekkend, We zien heel veel bloemen tijdens deze wandeling en de natuur laat zich van zijn mooiste kant zien. Ik geniet volop van deze wandeling en die eigenlijk veel te kort is: liever had ik de hele krater rond gelopen!
parquenacionalcotacachicayapas6_small.jpg parquenacionalcotacachicayapas7_small.jpg parquenacionalcotacachicayapas8_small.jpg parquenacionalcotacachicayapas9_small.jpg parquenacionalcotacachicayapas10_small.jpg
parquenacionalcotacachicayapas11_small.jpg parquenacionalcotacachicayapas12_small.jpg parquenacionalcotacachicayapas13_small.jpg parquenacionalcotacachicayapas14_small.jpg parquenacionalcotacachicayapas15_small.jpg
Om ongeveer half een zijn we terug bij het beginpunt van de wandeling. Daarna rijden we naar het dorpje Cotacachi. Dit dorpje staat bekend om de leerwerkers en na de lunch hebben we tijd om wat te gaan winkelen. Ikzelf ga liever met Arnold en Paulien aan de café cortado in een leuke koffiebar. Om half drie rijden we terug naar Otavalo waar de zaterdagmarkt nog volop bezig is. Alle straten in het centrum staan vol met kraampjes waar allerlei weefwerk, houtsnijwerk en ander handwerk verkocht worden. Met Chris ga ik de markt verkennen en we zijn zeker niet de enigen die dat doen. Het gaat trouwens niet alleen om handwerk, maar ook om dagelijkse boodschappen: grappig om te zien is bijvoorbeeld hoeveel soorten mais, aardappelen of rijst er verkocht worden. In de avond eet ik gezellig met Chris, Arnold en Paulien bij La Taberna.
otavalozaterdagmarkt_small.jpg otavalozaterdagmarkt2_small.jpg otavalozaterdagmarkt3_small.jpg otavaloparquesimonbolivar_small.jpg otavalosanctuariodelsenordelasangustias_small.jpg