REISVERSLAG KAAPVERDISCHE EILANDEN 2018

Verslag van een rondreis door Kaapverdië, deel 1: Santiago

Let op: alle foto's in dit reisverslag zijn te vergroten door op de foto te klikken

vrijdag 2 november 2018

Deze reis begint als wij rond half twee met TAP naar Lissabon vliegen. Op Schiphol ontmoet ik reisleider Sander, die ik nog ken van de reis met Djoser naar Myanmar, maar ook een aantal andere reisgenoten. In Lissabon hebben we een wel heel ruime overstap van meer dan 5 uur, maar gelukkig hebben we als groep al via Whatsapp afgesproken en ontmoet ik hier het grootste deel van mijn reisgenoten. We zijn de eerste (onofficiële) single reis van Djoser, want de reis bestaat uit alleen alleenreizenden. Om kwart voor negen beginnen we aan het tweede deel van onze vlucht. We landen te vroeg in Praia, maar daar heeft onze buschauffeur niet op gerekend. Het is daarom al diep in de nacht als we in ons hotel Santa Maria in Praia in Kaapverdië aankomen. Dan blijkt gelijk dat we in Afrika zitten, want er gaat van alles mis met de kamerindeling en het personeel begrijpt er niets van. Want 20 mannen en vrouwen die elkaar niet kennen, betekent gewoon 10 kamers met tweepersoonsbed toch? Sander mag gelijk volop aan de slag en er wordt met bedden gesleept en extra kamers geregeld, maar rond half drie ligt iedereen in bed. Onze kamer is erg vol met een dubbel en een extra enkel bed, maar de rest van deze reis deel ik een kamer met William.

zaterdag 3 november 2018

Om 10 uur verzamelen we met gids Salazar buiten het hotel voor een rondleiding door Praia en omgeving. Praia is sinds de 18e eeuw de hoofdstad van Kaapverdië en ligt op het grootste van de tien eilanden van Kaapverdië, Santiago. Er wonen circa 275000 mensen op Santiago, meer dan de helft van de 512000 inwoners van het land, waarvan weer ongeveer de helft in Praia woont. Salazar brengt ons eerst naar de markt van Praia. Zo'n markt is altijd heel leuk om te zien en om iets mee te krijgen van het dagelijks leven in een land en dat is ook hier zo: heel sfeervol. Van de markt lopen we door het kleurige historische centrum van Praia via het centrale plein, Praca de Alexandre de Albuquerque.
praiaopstraat_small.jpg praiamercadomuncipal_small.jpg praiamercadomuncipal2_small.jpg praiamercadomuncipal3_small.jpg praiaplacaalexandredealbuquerque_small.jpg
Als we verder lopen zien we onder andere het presidentieel paleis en oude legerbarakken. Even verder komen we op de rand van het Plateau. Praia is gebouwd over enkele hogere plateaus van basalt (achada's) met lagere delen er tussen in. Het plateau waarop het historische centrum van de stad ligt heet ook Plato, Portugees voor plateau. Vanaf de rand ervan kijken we bij een standbeeld uit naar beneden naar het lagergelegen deel van de stad met een strandje. Op de rand van het Plateau staan nog oude kanonnen, die laten zien hoe de Portugezen in de 18e eeuw de stad verdedigden. Hier stappen we in een bus die ons naar de oude hoofdstad Cidade Velha zal brengen.
praiapalaciopresidencial_small.jpg praiapraiadagamboa_small.jpg praiaquarteljaimemota_small.jpg praiadrjulioabreu_small.jpg praiaruanevesferreira_small.jpg
Cidade Velha, vroeger Ribeira Grande, was de eerste nederzetting op Santiago en in Kaapverdië, gesticht door kolonisten rond 1460. De vroegere hoofdstad ligt ongeveer op 14 kilometer van Praia. Het is wel een mooie weg die gelijk toont hoe droog de omgeving is. Voor Cidade Velha rijden we omhoog naar het Portugese fort, Fort Real do Sao Filipe, dat op de basaltrotsen boven Cidade Velha ligt. Het fort dateert van ongeveer 1590 als bescherming tegen piraten. Het fort is mooie gerestaureerd en staat op de Werelderfgoed lijst van UNESCO. Bij het fort ligt een grote groene vallei met een rivierbedding die opvalt in het droge landschap. Zo'n vallei heet een ribeira en verklaart de oude naam van de stad beneden. We zien een korte film met uitleg over de geschiedenis van het fort en krijgen daarna een rondleiding van onze gids.
cidadevelhafortrealdosaofilipe_small.jpg valederibeiragrande_small.jpg cidadevelhafortrealdosaofilipe2_small.jpg cidadevelhafortrealdosaofilipe3_small.jpg cidadevelhafortrealdosaofilipe4_small.jpg
Vanaf het fort hadden we al een mooi uitzicht over Cidade Velha, maar na ons bezoek dalen we af naar de stad voor een (late) lunch en om iets van het leuke plaatsje te zien. We krijgen voor de lunch het advies om nu (en de rest van de reis) zoveel mogelijk te spreiden, omdat lunch hier lang op zich laat wachten en zeker met grote groepen. Met Cindy, Trudy, William en Jochem eet ik bij een restaurantje. We bestellen vis en deze wordt ter plaatse door twee vrouwen voor ons schoon gemaakt. Er gaat inderdaad wel wat tijd overheen, maar het smaakt geweldig. We hebben nog wat tijd een beetje in het centrum rond te kijken, waar een centraal plein is en enkele leuke straatjes. Daarna rijden we terug naar Praia waar we nog wat tijd over hebben om in de stad rond te kijken. Dat doe ik met William, maar het blijkt dat we het mooiste van Praia al gezien hebben, dus dat geeft tijd voor wat relaxen en gezelligheid met wat reisgenoten op een terras. We eten heel lekker Braziliaans bij Café Sofia om de hoek.
cidadevelhavis_small.jpg cidadevelhastrand_small.jpg cidadevelharuabanana_small.jpg cidadevelharuacalhau_small.jpg cidadevelharuacalhau2_small.jpg

zondag 4 november 2018

Om 9 uur staat gids Salazar weer op ons te wachten voor een eilandtour over Santiago. Het wordt een heel mooie dagrit waarbij we door de bergen dwars over het midden van het eiland helemaal naar het noorden rijden en vervolgens via de oostkust terug. Het eiland Santiago is 990 vierkante kilometer groot en heeft twee bergketens, de Serra de Pico da Antonia en de Serra Malagueta. Hoogste punt is de Pico de Antonia van 1394 meter hoog. De route begint met droog landschap, maar al snel wordt het steeds mooier en groener en komen we in verrassend mooi berglandschap. Tussen hoge bergen en ruige pieken liggen heel groene valleien met veel landbouwgewassen.
santiagoeilandtour_small.jpg santiagoeilandtour2_small.jpg santiagopicos_small.jpg santiagopicos2_small.jpg santiagoassomada_small.jpg
Volgens het programma van Djoser zouden we stoppen bij de botanische tuinen in Sao Jorge dos órgaos, maar die tuin is helemaal niet open op zondag. Na een stop bij het dorpje Assomada, dat erg mooi op een plateau ligt in de Serra de Pico da Antonia, stoppen we in plaats van bij de botanische tuin, voor een korte wandeling in de vallei Boa Entrada. We lopen langs een dorpje naar de grootste en oudste boom van het eiland, een 400 jaar oude gigantische kapokboom met enorme wortels. Door de Serra Malagueta rijden we verder naar het noorden.
santiagoassomada2_small.jpg santiagoeilandtour3_small.jpg santiagoeilandtour5_small.jpg santiagoeilandtour4_small.jpg santiagoeilandtour6_small.jpg
Even voor Tarrafal bij de plaats Cha Bom stoppen we bij het Campo de Concentracao do Tarrafal. Dit is een voormalige politieke gevangenis, gebouwd in 1936 door de Portugezen voor politieke gevangenen en later gebruikt om onafhankelijkheidstrijders op te bergen. Je kunt de gevangenis bezoeken en er is een tentoonstelling over het leven in de gevangenis. Het wordt ons duidelijk dat het leven hier enorm zwaar en bijna onmogelijk moet zijn geweest. Rond lunchtijd stoppen we in Tarrafal voor een lunch- en zwemstop. Met een aantal reisgenoten lunch ik bij een visrestaurantje onder de kokospalmen aan het prachtig witte zandstrand bij de Baio do Tarrafal. Sommige reisgenoten gebruiken daarna de mogelijkheid om het water in te gaan, maar ik vind zelf de tijd daarvoor net iets te kort.
chaobomcampodeconcentracaodotarrafal_small.jpg chaobomcampodeconcentracaodotarrafal2_small.jpg chaobomcampodeconcentracaodotarrafal3_small.jpg chaobomcampodeconcentracaodotarrafal4_small.jpg tarrafalmardibaixo_small.jpg
Als we vanaf Tarrafal langs de oostkust terugrijden verandert het landschap volledig. In plaats van de groene bergen, rijden we nu langs de bruine hellingen met droge struiken. Dat blijkt te maken te hebben met de wind die hier altijd waait, zo vertelt onze gids. Toch zijn er ook mooie uitzichten onderweg en we stoppen in enkele plaatsjes zoals Calheta de Sao Miguel met een leuke haven en huizen met mooie schilderingen en we maken aan het eind van de dag nog een fotostop bij Santa Cruz bij de Vallei van de Duizend Palmbomen: een grote groene vallei vol palmbomen. Het is bijna zeven uur als we uiteindelijk terug zijn in ons hotel Santa Maria in Praia.
portoformosa_small.jpg calhetadesaomiguel_small.jpg calhetadesaomiguel2_small.jpg calhetadesaomiguel3_small.jpg santacruzvalleivandeduizendpalmbomen_small.jpg