REISVERSLAG KAAPVERDISCHE EILANDEN 2018

Verslag van een rondreis door Kaapverdië, deel 2: Fogo

maandag 5 november 2018

Na een rustige ochtend vertrekken we om 10 uur naar het vliegveld van Praia. Het vliegtuig van Binter heeft een uurtje vertraging, maar rond half één vliegen we in een half uur van Praia en Santiago met een propellervliegtuig naar Sao Filipe op het eiland Fogo. Ik heb een plaats aan het raam rechts kunnen regelen en heb daardoor een prachtig uitzicht over eerst de baai van Praia en later over de zuidkust van Fogo en de vulkaanpieken op het eiland. Fogo ziet er trouwens erg droog uit vanuit de lucht. Het vliegveld van Fogo is erg klein, dus we staan zo buiten. In een paar minuten zijn we bij ons mooie en nieuwe hotel Ocean View in Sao Filipe, dat zoals als de naam al zegt vanaf een klif uitkijkt over de oceaan en zwart lavastrand. Ook kunnen we 20 kilometer verder Brava zien liggen, het kleinste bewoonde eiland van Kaapverdië, dat we niet zullen bezoeken.
praianelsonmandelainternationalairport_small.jpg vluchtsantiagofogo_small.jpg saofilipeoceanview_small.jpg saofilipeoceanview2_small.jpg saofilipestrand_small.jpg
We hebben tot drie uur om wat rond te kijken en wat te eten, voordat onze nieuwe lokale gids ons meeneemt voor een wandeling door Sao Filipe. Sao Filipe is met 9000 inwoners de derde stad van Kaapverdië. Het is een leuk stadje met kleurige huizen en veel mooie straatschilderingen. De gids wijst ons op koloniale huizen uit de Portugese tijd, zogenaamde sobradahuizen, en gebouwen als de markt en het gemeentehuis. We bezoeken ook een koffiebrander met Kaapverdiaanse koffie. De wandeling laat ons af en toe flink klimmen want het stadje loopt op vanaf de oceaankant. Bij Tropical Club hebben we een pauze om allerlei lokale snacks uit Kaapverdië te proberen, dat is heel leuk.
saofilipeparoquiansconceicao_small.jpg saofiliperuadomercado_small.jpg saofilipestraatkunst_small.jpg saofilipestraatkunst2_small.jpg saofilipestraatbeeld_small.jpg
We lopen zeker drie uur door de stad waarbij de gids ontzettend veel vertelt. Hij is trots en doet ontzettend zijn best, al geeft hij soms iets te veel informatie. We eindigen bij de kust waar de zon net ondergaat. Om half zeven zijn we weer terug bij ons hotel. Dat hotel heeft ook een goed restaurant op het dak met geweldig uitzicht (inderdaad, "ocean view") en daar eet en drink ik vervolgens met Cindy, Trudy, William, Daan en Sander. We worden bediend door een heel vrolijke serveerster Veronica en het is gezellig, dus het wordt laat.
saofilipestraatkunst3_small.jpg saofilipeoceaan_small.jpg saofilipezonsondergang_small.jpg

dinsdag 6 november 2018

Vandaag staat een van de hoogtepunten van de reis op het programma: een bezoek aan Cha das Caldeiras en de Pico de Fogo. Om 9 uur vertrekken we en rijden dan met een bus de helling van de vulkaan op. Door de wolken rijden we naar de donkere rand van de caldera op 1600 meter hoogte die we tijdens de klim steeds als een muur boven ons zien liggen. Boven bij de rand zijn we ook boven de wolken en rijden we Parque Natural de Fogo binnen. We hebben gelijk een bijzonder en spectaculair uitzicht op de piramideachtige Pico de Fogo en het bijzondere zwarte caldera om de vulkaankegel van de Pico de Fogo, waar de zon nu op schijnt. Geweldig mooi!
fogoonderweg_small.jpg fogogeiten_small.jpg fogobemvindo_small.jpg fogochadascaldeiras_small.jpg fogopicodefogo_small.jpg
Fogo is ontstaan als vulkaanpiek uit een onderzeese uitbarsting (Fogo betekent vuur). Bij een enorme uitbarsting veranderde de top ervan in een grote komvormige krater, de huidige caldera, met een diameter van 7 tot 10 kilometer. Binnen die caldera ontstond bij een uitbarsting in 1785 de Pico de Fogo, de grote vulkaankegel in het midden van 2829 meter hoogte. Een aantal kleinere uitbarstingen vormden het landschap verder. Ook in 1995 en in november 2014 waren er hevige uitbarstingen. Bekijk echt dit filmpje om te zien hoe indrukwekkend en spectaculair die laatste uitbarsting was! (Ongelooflijk dat ik daar op heb gelopen!) Bij die laatste uitbarsting stroomden Portela en Bangaeira (dorpen van Cha das Caldeiras) onder; nu zie je van sommige huizen de daken nog net. We rijden ongeveer 3 kilometer de caldera in naar de plaats waar de weg sinds 2014 eindigt. Daar stap ik met een deel van de groep uit voor een wandeling naar de Pico Novo, de zijkrater van de laatste uitbarsting in 2014.
fogochadascaldeiras2_small.jpg fogochadascaldeiras3_small.jpg fogopicodefogo2_small.jpg fogochadascaldeiras4_small.jpg fogochadascaldeiras5_small.jpg
We maken een geweldige wandeling door de lava. We passeren wijnstruiken, want er vindt hier wijnbouw plaats in de caldera. We klimmen over de steile helling van de Pico de Fogo naar ongeveer 2100 meter hoogte, sommigen hebben wat moeite met de helling en de warmte, maar het is zo de moeite waard. Tijdens het stijgen hebben we goed uitzicht op de gestolde lavastromen onder ons. Wat opvalt is het verschil in de intensiteit van de zwarte kleur van de lava uit 2014 en oudere lava. Goed is te zien hoe de lava stroomde en hoe de lava de huizen bedekte verderop. Bij de Pico Novo vallen nog veel andere kleuren op in de lava zoals geel en rood. Ik vind het hier enorm fascinerend.
fogochadascaldeiras6_small.jpg fogopicodefogo3_small.jpg fogopiconovo_small.jpg fogochadascaldeiras7_small.jpg fogopicodefogo4_small.jpg
Vanaf de Pico Novo lopen we naar beneden naar de dorpen die door de lavastroom van 2014 bedekt werden. Bijzonder is te zien hoe de bewoners (tegen de wil van de overheid in) naast het ddor lava overstroomde dak van hun oude woning gewoon weer een nieuwe woning hebben gebouwd. Bij een restaurant waar de rest van de groep op ons wacht, krijgen we de Fogo-wijn te proeven die gemaakt wordt van de druiven van de struiken die we in de lava zagen staan. Daarna gaan we naar een restaurant aan de rand van de vulkaan en met uitzicht op de Pico de Fogo voor een lunch met typische gerechten van Fogo. Dat is erg lekker. Na de lunch rijden we terug naar Sao Filipe, maar het is al aan het eind van de middag als we daar aan komen. We besluiten de dag met een groot deel van de groep bij restaurant Zebra's Corner.
fogochadascaldeiras8_small.jpg fogopicodefogo5_small.jpg fogochadascaldeiras9_small.jpg fogochadascaldeiras10_small.jpg fogopicodefogo6_small.jpg

woensdag 7 november 2018

Vandaag gaan we een ander deel van het eiland Fogo bekijken, namelijk de westkant. We rijden over de helling van het eiland met links in de diepte de blauwe oceaan en rechts een steile helling. Onderweg stoppen we een aantal keer om gewassen te zien met uitleg van de gids, bij het kerkje van San Lorenzo en zijn begraafplaats en bij de oudste baobabboom van het eiland. Voor het eerst zie ik een baobabboom in bloei staan! Baobab bomen zijn maar een maand per jaar groen en het is best apart om de bloemen te zien, die aan lange stelen in de boom hangen. We mogen een soort rum proeven die gemaakt is van de vrucht van de baobab. Het is nog wat vroeg voor alcohol maar het is wel erg lekker!
fogosaolorenzo_small.jpg fogosaolorenzo2_small.jpg fogooostkant_small.jpg fogobaobab_small.jpg fogobaobab2_small.jpg
fogobaobab3_small.jpg fogoponteverde_small.jpg fogovogel_small.jpg fogoponteverde2_small.jpg fogogalinheiros_small.jpg
We rijden verder langs een aantal dorpjes en het valt op hoe groen de helling hier is. We maken een paar fotostops onderweg maar ons doel is Ponto do Salina. Hier is behalve een vissershaven, een bekken gevormd door gestolde lava waardoor een soort zoutwaterzwembad is ontstaan. Hier krijgen we de kans om te zwemmen, die ik ook gebruik. De gids heeft hier ook een barbecue van vis voor ons geregeld begeleid door live-muziek door een aantal van zijn vrienden. Heel sfeervol dus. Een lied dat een paar keer voor bij komt en dat de gids ook voor ons afscheid in Sao Filipe in de bus zal zingen is: Sodade. Het is een heel bekende song, maar ook een heel bekende term op Kaapverdië. Het verwijst naar een gevoel van heimwee, melancholie en verlangen. Rond vier uur zijn we terug bij het hotel en hebben we tijd om nog wat in Sao Filipe rond te kijken.
fogogalinheiros2_small.jpg fogopontodosalina_small.jpg fogopontodosalina2_small.jpg fogopontodosalina3_small.jpg fogopontodosalina4_small.jpg
saofilipestraatkunst4_small.jpg saofilipestraatkunst5_small.jpg saofilipeoceanview3_small.jpg