Reisverslag India en Bhutan - 5. Trongsa
REISVERSLAG INDIA EN BHUTAN 2011

Verslag van een rondreis door Sikkim en Bhutan, deel 5

Van Thimphu naar Trongsa

Donderdag 9 november: Zonder ontbijt gehad te hebben, vertrekken we 's ochtends vroeg voor de rit van Thimphu naar Trongsa. Er is een goede reden dat we nog geen ontbijt op hebben. We willen vroeg op de Dochu-La pas zijn en zullen daar ontbijten. Als we op pashoogte aankomen worden we meer dan beloond. Het zicht is heel goed en we hebben fantastisch zicht op meer dan 7000 meter hoge Himalaya toppen. De pas zelf ligt op ruim 3000 meter hoogte. Als we uitstappen, zien we behalve dat mooie uitzicht een grote hoeveelheid chortens (stoepa's). Het zijn er 108 en zijn hier gebouwd in opdracht van de koningin-moeder naar aanleiding van de overwinning van Bhutan in 2003 op separatisten. Vanaf de Chortens van Druk Wangyal kijken we op de tempel Druk Wangyal Lhakhang.
dochulapas_small.jpg drukwangyalchortens_small.jpg drukwangyalchortens2_small.jpg drukwangyalchortens3_small.jpg drukwangyallhakhang_small.jpg
De tempel Druk Wangyal Lhakhang is net als de 108 chorten gebouwd in opdracht van Ashi Dorji Wangmo, de vrouw van de vierde koning, om zijn prestaties te herdenken. De tempel is gebouwd met in gedachten het Zangdopelri, het paleis van Goeroe Rinpoche. De tempel werd ingewijd in 2008 en is dus nog gloednieuw en alle prachtige versieringen zijn heel helder. Hier bij de tempel lijkt het uitzicht bovendien nog wel weer mooier. Het is koud ondanks drie of vier lagen kleding, maar toch krijgen we geen genoeg van dit spektakel.
drukwangyallhakhang2_small.jpg drukwangyallhakhang4_small.jpg drukwangyallhakhang3_small.jpg drukwangyallhakhang5_small.jpg gerard_small.jpg
Nadat onze groep heel veel foto's gemaakt heeft, rijden we een klein stukje verder naar een restaurantje op de pas voor wat warmte en een lekker ontbijt. Na het ontbijt rijden we verder, maar het uitzicht blijft schitterend, zelfs nadat we weer gaan dalen richting de Punakha vallei. Af en toe lopen we een stukje terwijl de bus verderop wacht en zien we hoe gewerkt wordt op de rijstvelden. Na Wangdue gaan we weer stijgen op weg naar de volgende pas en komen de besneeuwde toppen weer in zicht. We rijden langs valleien, rivieren en door bossen. Het landschap van Bhutan is geweldig mooi, zeker met dit weer. Wat een mooi land is dit!
dochulapas2_small.jpg dochulapas3_small.jpg dochulapas4_small.jpg bhutan_small.jpg rijst_small.jpg
rijstvelden_small.jpgwangduephodrang_small.jpg bhutan2_small.jpg bhutan3_small.jpg lunchinnubding_small.jpg
Voor de lunch stoppen we bij het plaatsje Nubding en met zulk mooi weer willen we natuurlijk buiten eten. Dat gebeurt en zo hebben we lunch met uitzicht op de bergen (foto's rechtsboven). Na de lunch is er tijd om een klein eindje te lopen naar het dorpje Nubding. We zien hoe de mensen aan het werk zijn, de kinderen spelen en vrouwen bezig zijn met pepers uitzoeken. Na in totaal anderhalf uur vertrekken we voor de rest van de rit. Onderweg zien we vanuit de bus de yaks grazen op de berghellingen. We stoppen rond een uur of vier bij een uitzichtspunt waar we de dzong van Trongsa kunnen zien. Helaas zit de zon dan al achter een berg en beschijnt net niet meer de vallei, waar de dzong ligt. Hoewel we Trongsa tegenover ons zien, blijkt het door een enorme slinger in de weg nog een uur te duren voordat we er zijn. Zo gaat dat in de bergen. De aankomst in het hotel verloopt wat rommelig: het licht is uitgevallen en we moeten ons met kaarsen behelpen. Dus drink ik beneden maar een Red Panda biertje met kamergenoot Kurt. Gelukkig is rond etenstijd de electriciteit weer terug.
chilipepers_small.jpg nubding_small.jpg vrouwmetkind_small.jpg boefjes_small.jpg chilipepers2_small.jpg

Trongsa

Vrijdag 10 november: Om 9 uur lopen we vanaf het Nording hotel naar het Ta dzong museum. Dit museum over de monarchie is gevestigd in de vroegere wachttoren van de dzong en laat allerlei aspecten uit de monarchie zien en voorwerpen uit de geschiedenis van het koninkrijk. Boven in de wachttoren is een tempel en heb je mooi uitzicht over de vallei. Het stadje Trongsa ligt op een helling en kijkt ver uit over een vallei en een prachtig landschap. Het plaatsje dankt zijn bestaan aan de dzong, die is ontstaan uit een tempel die hier werd gebouwd nadat de Drukpa lama in 1543 hier een bijzonder teken toe kreeg. De dzong bestuurt nu het Trongsa district.
jongenmetgeit_small.jpg tadzongmuseum_small.jpg tadzong_small.jpg trongsa_small.jpg trongsadzong_small.jpg
Van het Ta dzong museum lopen we naar Trongsa dzong. Dit is de grootste kloosterburcht van Bhutan. Zoals eerder vermeld, werd de eerste tempel op deze plaats in 1553 gebouwd, maar de dzong dateert van 1647 en werd sindsdien diverse keren verbouwd en uitgebreid. Op dit moment zijn er bijvoorbeeld wel 25 tempels. Omdat de dzong op een helling ligt, is hij gebouwd met diverse niveaus. Samen met zijn grootte betekent dit dat je er geruime tijd in kunt ronddwalen. Wij hadden ongeveer anderhalf uur om hier rond te kijken na een introductie van Sangay. Als we aankomen, hebben we nog het geluk de inzegening van een ezel te zien (foto 7), die voorop zal gaan in een processie.
trongsadzong2_small.jpg trongsadzong3_small.jpg trongsadzong4_small.jpg trongsadzong5_small.jpg trongsadzong6_small.jpg
Trongsa dzong is een bijzonder mooi complex, vol met hallen, tempels, pleinen en met bijzondere architectuur. De 25 tempels zijn overigens lang niet allemaal open en sommigen mogen we niet in. Anderen zijn alleen voor mannen. Overal zie je prachtige Bhutanese beschilderingen. De Bhutanezen lopen in de dzong, als zij bijvoorbeeld naar de rechtbank gaan, verplicht in hun traditionele kleding. Mannen moeten in een dzong behalve hun gho een sjerp dragen. De sjerpen zijn er in verschillende kleuren afhankelijk van sociale status: bijvoorbeeld wit voor de gewone man, oranje voor ministers, rood voor hoge officials en rechters en blauw voor parlementsleden. En je ziet natuurlijk de monniken lopen in hun rode gewaden, want behalve een bestuurscentrum is de dzong ook een klooster waar ongeveer 200 monniken wonen.
trongsadzong7_small.jpg trongsadzong8_small.jpg trongsadzong9_small.jpg trongsadzong10_small.jpg trongsadzong11_small.jpg